Rīgas pašvaldība kopš jūlija drudžaini maina ielas segumu astoņās ielās pilsētas centrā. Uz ietvēm pelēko bruģi aizstājot ar gaišākām, lielākām betona plāksnēm. Tās būšot skaistākas un ziemā mazāk slīdēšot. Ietvēm nepieciešams ap 50 000 kvadrātmetru bruģa, konkurss par tā iepirkšanu nav sludināts. Bruģis jāsagādā būvfirmām, kas maina ielas segumu. Ielu rekonstrukciju projekti sagatavoti tā, ka visiem būvniekiem bruģis jāpērk no viena ražotāja. Rīgas domes Satiksmes departaments un projektētājs liedzas, ka būtu lobējuši konkrēto firmu. Citi bruģa ražotāji paši esot vainīgi, ka nav laikus pielāgojuši savas iekārtas Rīgas bruģa prasībām, vēsta TV3 raidījums «Nekā personīga».

Tīši vai nejauši, bet Rīgas Satiksmes departamentā atklāta ģeniāla shēma, kā apiet konkursus. Atslēgas figūra tajā ir arhitekts ar vīziju, kāds produkts pasūtītājam jānopērk. Šoruden Rīgas centrā notiek plaši ielu remonti. 12 miljonu vērtos darbus veic piecas firmas, kas lej jaunu asfaltu uz brauktuvēm un liek bruģi uz ietvēm.

Šoreiz ielu remonti ir īpaši ar apjomu un steigu. Darbi kopš jūlija beigām vienlaikus notiek astoņās ielās. Pa ietvēm vienlaikus staigā gājēji un rosās strādnieki. Veco, pelēko betona bruģi ņem nost, tā vietā liekot lielākas, gaišākas betona bruģa plāksnes ar raupjāku virsmu. Rīgas domes Satiksmes departamentā skaidro, ka tas ir rīdzinieku interesēs - ziemās tās neslīdēšot un skats būšot labāks.

Jaunais bruģis jāieklāj 50 tūkstošos kvadrātmetru. Tas ir ļoti liels pasūtījums ražotājiem. Latvijā ir desmitiem betona bruģa ražotāju, taču projekta prasības konkurenci izslēdz. Bruģim jābūt ar raupju virsmu. To panāk ražošanas procesā, pusgatavo klucīša virsmu skalojot, kamēr uz virsmas paliek lielāki akmentiņi. Šādu bruģi Latvijā var piedāvāt divas firmas. Savukārt pieprasītos bruģa izmērus ražo tikai viena.

Bruģi Barons 8 ražo kompānija Brikers Latvija. Zīmīgais nosaukums izvēlēts, jo tas radīts īpaši Krišjāņa Barona ielas bruģēšanai. Arī citi betona bruģakmeņi projektā atbilst Brikers katalogam.

Satiksmes departamenta Būvniecības pārvaldes priekšnieks Valpēters noliedz, ka projekts būtu rakstīts vienai firmai. Tādu varot piegādāt daudzi ražotāji, ja atbilstoši piemērotu ražošanas iekārtas.

EDMUNDS VALPĒTERS, RD Satiksmes departamenta Būvniecības pārvaldes priekšnieks:

- Mums nav speciāli, teiksim, mēs speciāli nepētījām, cik šie piegādātāji ir. Ņemot vērā mūsu apjomu, ir skaidrs, ka šis te bruģis nav kaut kas ļoti ekskluzīvs vai tamlīdzīgi, tātad jebkurā brīdī var šo te formu iegādāties, izgatavot un šo te bruģi saražot.

Satiksmes departamentā apgalvo, ka par izvēlēto bruģi bijis zināms jau jūnijā. Neviens ražotājs par iecerētā bruģa parametriem neesot īpaši informēts. Tas būtu bijis jādara būvniekiem, jo pēc līguma noslēgšanas viņiem jāmeklē materiāli, ar ko izpildīt pasūtījumu. Iekārtas, ar ko var saražot īpašo bruģi ar skaloto virmu, ir arī uzņēmumam Ventbetons. Taču firma par pieprasījumu uzzinājusi tikai jūlijā un nevarēja pagūt sagatavot vajadzīgās formas.

JĀNIS, SIA Ventbetons pārstāvis:

- Tur jau tā interesanti. Tur pašā pēdējā brīdī paprasīja cenu piedāvājumu tādai produkcijai, kur formas mums nebija. Lai īpašu formu, tur vismaz trīs mēneši. Tur bija mēneša laikā jāiedod cena un forma. Vācieši var izgatavot trīs mēnešu laikā šo te formu. Septembra beigās mēs varētu uzsākt ražot tikai.

Projektu, kurā pieprasīts tieši firmas Brikers bruģis, gatavoja projektētāju uzņēmums BRD projekti. Galvenais projektētājs Jānis Bidzāns liedzas, ka projekts dotu priekšrocības vienai firmai.

DACE CAUKA, arhitekte:

- Barona ielā ir izmantots tāds bruģītis. Kāpēc lai mēs neizmantotu to vēl kaut kur, ja atzīstam par labu esam. Un mēs skatāmies – ā, šim ražotājam ir vēl kaut kāds piedāvājums, ko mēs varam izmantot.

Uzņēmums Brikers ir no lielākajiem bruģa ražotājiem Latvijā. Firmas bruģis Rīgā ir Spīķeru kvartālos un Krastmalas promenādē. Arī kritizētajos Barona ielas pārbūves darbos daudzviet izmantoti viņu ražojumi.

SIA Brikers Latvija uzstāj, ka neko nezina par Rīgas pašvaldības projektiem, jo sadarbojas tikai ar būvniekiem. Rīgai domātais bruģis esot niecīga daļa no viņu apgrozījuma.

Augustā bruģa ražotne salūza. Tā kā bruģi citur nopirkt nevar, drudžainā Rīgas bruģēšana gandrīz divas nedēļas pierima. Satiksmes departamenta lēmums likt bruģi, ko var saražot tikai viena rūpnīca, ir viens no iemesliem, kāpēc ielu remonti Rīgā ievilkušies.

Rīgas domes satiksmes departamenta prasība ielu remontos izmantot bruģi, ko ražo tikai viena firma, ir pretrunā ar iepirkumu likumu, kas aizliedz valsts un pašvaldību pasūtījumos ar īpašiem nosacījumiem dot priekšrocības vienam pretendentam.

Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams