Tamilu izcelsmes britu hiphopa dīva Maia (Maya Arulpragasam) jeb M.I.A. («Missing In Acton») par bēgļu krīzi repojusi jau kopš 2005. gada debijas albuma «Arural». Bet tieši tagad, kad šī krīze sasniegusi savu līdz šim augstāko punktu, viņa laiž klajā savu salīdzinoši nepolitiskāko ierakstu. Tāda dumpiniece ir šī 41 gadu vecā māksliniece. Dumpinieciskums māksliniecē acīmredzot iedzimis no tēva, kurš Šrilankā bija viens no teroristiskās organizācijas «The Tamil Tigers» dibinātājiem.

M.I.A. «AIM»

(Interscope)

10/12

Par vienu no saviem galvenajiem uzdevumiem Maia uzskata - piešķirt bēgļiem seju, jo šobrīd, kā viņa uzskata, mēs tiekam biedēti (Tramps u.c. radikāļi sola būvēt žogus) ar kādu abstraktu bēgļu lavīnu, kas sadala gan sabiedrību, gan politiķus. Arī viņa pati ir bēgle (9 gadu vecumā viņa ar ģimeni bēga no Šrilankas uz Lielbritāniju) un bēgļu tēmu apdziedājusi jau sen. «Mans uzdevums ir parādīt, ka varam būt gudri, izglītoti, mākslinieciski... cilvēki ar savu seju,» viņa stāsta intervijās. Turklāt nav jābūt sīrietim, lai skaļi runātu par Sīrijas bēgļu krīzi. Šajā sakarā viņa nesen publiski iemeta akmeni Amerikas melno popzvaigžņu lauciņā, kritizējot «Black Lives Matter» kustību.

«Vai Bejonsē un Kendriks Lamārs teiks, ka arī musulmaņu dzīvībai ir vērtība? Vai sīrieša dzīvībai? Vai kāda palestīniešu zēna dzīvībai?» viņa izteikusies, uzsverot, ka amerikāņu mūziķi koncentrējas tikai uz savām iekšējām problēmām.

Šie viņas izteikumi, protams, rezonēja (viņai atteica uzstāšanos festivālā «Afropunk»), gluži tāpat kā viņas parādītais vidējais pirksts visai Amerikai «Super Bowl» tiešraides laikā...

M.I.A. uzskata, ka mūzika ir spilgts piemērs tam, kā dažādas kultūras spēj saplūst un radīt ko interesantu.

«Es neredzu neko sliktu multikulturālismā,»

viņa saka.

No vienas puses jau tā ir, taču bēgļu krīzi un vispār sabiedrības arvien lielāku noslāņošanos nevar pārvērst skaļos saukļos un plakātos, taču savu uzdevumu dziedātāja izpilda - uzmanība ir pievērsta.

Jauno albumu, kuru šoreiz Maia veidojusi pati bez ierakstu kompānijas uzraudzības, ievada «Borders» - izteikti politisks manifests, kuru ilustrē zīmīgs videoklips.

Tas, ka albums tapis pašas spēkiem, ir jūtams. Pietrūkst tā nedaudz komerciālā asuma, kas bija iepriekšējās platēs. No skaņas viedokļa priekšplānā izvirzīta Maias balss, bet pavadījums brīžiem šķiet nepabeigts.

Foto: Publicitātes foto

Blakus politiskiem manifestiem atrodamas arī sadzīviskas tēmas. «Ali R U OK», kas balstās uz pangra-pop (bhangra-pop) bīta, stāsta par kādu pārstrādājušos šoferi:

Money money money
Work work work work
Hey, are you ok?
Tell em you're not ok
Tell em you're taking off work today

«Bird Song», kuru producējis viņas bijušais mīlnieks Diplo (pēdējo reizi abi sarunājās un sadarbojās 2010. gadā) samplē jokainu motīvu no tamilu filmas «Oru Kili Uruguthu».

Viens no popsīgākajiem skaņdarbiem albumā ir «Freedun», tajā dzirdama bijušā «One Direction» dalībnieka Zeina Malika balss. «Mēs nākam no divām pilnīgi atšķirīgām pasaulēm, taču spējam atrast ko kopīgu,» abu sadarbību komentē Maia, vēlreiz apliecinot integrācijas idejas spēku.

Intervijās viņa izteikusies, ka šis būs viņas pēdējais albums. Tiesa, viņa turpinās izdot mūziku, taču tas nenotiks albuma formātā.

Varbūt laiks iet politikā?

Izdošanas datums - 09.11.2016.

Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams