Goodyear Dunlop nolēmis atvērt personīgo riepu testu poligonu Lapzemē. N. Avotiņš vēro, kā somu rallija leģenda Ari Vatanens pāgriež atklāšanas lentīti.

 
Foto: Publicitātes foto

Kas tas ir?

Ivalo Arktiskais centrs jeb pilnā vārdā Goodyear Proving Grounds Inari ir pāris hektārus liela teritorija, kas atrodas pavisam netālu no Inari apgabala centra Ivalo. Šī citādi necilā pilsētiņa atrodas krietnus 300 kilometrus aiz polārā loka, un ar savu Test World ir ziemas izmēģinājumu Meka kā automobiļu, tā riepu ražotājiem.

Snigšanas iespēja ziemā šeit ir 83%, ko daiļrunīgi apstiprina biezi ieputinātās eglītes šosejas malā. Goodyear kompleksa centrā atrodas aizsalis ezers, uz kura izšķūrētas septiņas sniega un ledus trases 500 līdz 1300 metru garumā, bet pa malām vīd biroja ēkas, garāžas un pat sava degvielas uzpildes stacija. Atklāti sakot, biju gaidījis, ka objekts atradīsies kādā nomaļākā vietā, līdzīgi Nokian testu poligona rūpīgi apsargātajai ezeru virknei.

Trase, kurā var pārbaudīt vadāmību uz ledus, te ir tikai 550 metrus gara, un tās konfigurācija neļauj attīstīt ātrumu pat attāli tuvu 90 km/h, - bet mēs taču dažreiz tik ātri braucam arī ziemā! Savītās cilpas ar sniega segumu blakus mežiņā arī atgādina tādu kā pseidoātrumposmu, kur no sirds nemaz neieskriesies. Kaut kur tas viss jau šķiet redzēts. Nu, kā tad! Agrāk šajā vietā atradās ziemas izpriecu komplekss, kurā pa bargu naudu varēja «izgāzt» ar Subaru Impreza, bet par mazāku - atklāt ledus kartinga neiedomājamo azartu. Pirms daudziem gadiem pa to pašu Snow Handling trasi līdz pagurumam nēsājāmies ar kādu tolaik vēl jaunu Hondu. Muļķa laišanai polāros apstākļos vieta ir kā radīta, taču vērienīgiem riepu testiem šķiet nedaudz par šauru.

 
Foto: Publicitātes foto

Ko tur dara?

Pārsvarā testē nākamās ziemas sezonas riepas. Lai gan bremzēšana, paātrināšanās un vadāmība pa īstu sniegu un ledu aizņem labi ja vienu procentu no visa riepas izstrādes procesa, tas viss izšķir galaprodukta sniegumu un aprij kolosālus līdzekļus – it sevišķi, ja riepas nākas izmēģināt kaut kur Jaunzēlandē, kur sniegs kalnos ir tad, kad Alpos zied pienenes. Agrāk Goodyear testa poligonus Ziemeļvalstīs īrēja, taču nepastāvīgais klimats (arī atklāšanas dienā Ivalo bija nepieklājīgi silts – mīnus seši grādi) un pieaugošā konkurence (ziemas riepu noiets pasaulē pieaug) spieda meklēt pastāvīgu bāzes vietu.

Tagad divu saspringtu nedēļu vietā Goodyear rīcībā ir četri mēneši sniega, ledus un tumsas, jo dienas gaišās daļas garums ap gadu miju te ir īsāks par vienu Ugunsgrēka sēriju. Izkāpuši no autobusa ar pēdējo gaismiņu krēsliņā, jau pēc pāris minūtēm vērojām slaveno autobraucēju, uzņēmēju un eirodeputātu Ari Vatanenu pāršķērējam simbolisko lentīti absolūtā tumsā un prožektoru mākslīgajā apgaismojumā.

Foto: Publicitātes foto

Vēl viens, neoficiāls iemesls sava poligona iegādei ir jau minētā Goodyear inženieru aizraušanās ar sniega struktūras pētīšanu. Kā izrādās, Luksemburgas R&D centrā uzkonstrēta speciāla mašīna, kas spēj Smillas jaunkundzes sniega izjūtu atveidot tieši uz ezera ledus. Svaigs sniegs, slapjš sniegs, mitrs, bet nepiebraukts sniegs, mēnesi vecs sniegs, pa kuru gāzējušas krievu fūres, - tas verķis spēj uzburt jebkāda tipa kristālus. Tā kā šī, atvainojiet par izteicienu, bandūra ir tik liela kā divi transformatoru skapji, būtu sarežģīti, dārgi un nekonfidenciāli to ik reizi pārvietot no Eiropas vidienes uz vietu, kas atrodas trīssimt verstis tālāk par oficiālajām Salavecīša mājām Rovaniemi. No Ivalo līdz Helsinkiem vien jau ir apaļi tūkstoš kilometri.

Foto: Publicitātes foto
 
Foto: Publicitātes foto

Kāds mums no tā labums?

Neviens nevar aizliegt Nantē dzimušam francūzim ar divām augstākajām tehniskajām izglītībām pavadīt vairākas nedēļas zilganā tumsā, pastiprināti lietojot D vitamīnu. Taču ko no tā iegūst ziemas riepu pircēji? Loģika ir vienkārša. Ja testu poligons tiek īrēts, jaunās produkcijas izmēģināšana un novešana līdz ideālam rezultātam notiek pēc stipri «saspiesta» grafika. Ja uznāk negaidīts atkusnis vai apsardze pavada veselu dienu vajājot Michelin algotu spiegu ar teleobjektīvu un sniega kurpēm, vērtīgais darbalaiks tiek aizlaists vējā.

Labi, to spiegu es izdomāju, bet atkusnis vai pārāk spēcīgs putenis ir pietiekami reāls. Testa termiņu pārcelt nevar, jo Test World rezervācija ir pilna līdz pat tai dienai, kad ūdenī sāk šķilties pirmie odi. Konkurenti savus ziemas testu poligonus citiem, protams, neizīrē, un arī jaunā Arktiskais centra ledu svešas riepas skars tikai iekšējas salīdzināšanas nolūkā. Ja testētājiem banāli pietrūkst laika, var gadīties, ka kāda margināla nianse tiek izsvītrota no «list to do», un riepa galarezultātā nav tik ģeniāla, kā tās iecerējuši tās radītāji.

Pirmā Goodyear riepa, kas pilnībā izmēģināta jaunajā Arktiskajā centrā, ir Ultra Grip 9. Pieļauju, ka mērenām Viduseiropas ziemām tēmētais produkts tieši tāpēc labāk turas uz sniega, ka tā prototipi pietiekami ilgi deldēti pa vecā ziemas lunaparka sasalušo virsmu. Ja nepiekrītat šādai loģikai, vienkārši padomājiet, kāpēc Nokian ziemas riepas ir tik labas, kamēr citi somu riepu industrijas produkti ne ar ko īpaši neizceļas. Tāpēc, ka visas «hakapelitas» no laika gala radītas spelgonī dzirkstošajā polārajā tumsā.

Foto: Publicitātes foto
Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams