10. augusts būtu bijusi pilnīgi parasta svētdiena, kas tāpat vien paietu savā nodabā un kaut kad neizbēgami pārietu pirmdienā. Taču jau no paša rīta pie Mitsubishi dīlera Skandi Auto centra Lielirbes ielā bija novērojama neparasti krāsaina rosība.

Tik daudz dzeltenu, sarkanu, melnu, zilu un vēl citādu automobiļu ar pamatīgiem spoileriem uz bagāžnieka nesastapt pat Latvijas čempionātā rallijā. Vairāki desmiti sporta sedana Mitsubishi Lancer Evolution īpašnieki bija sabraukuši no malu malām, lai pirmie iepazītos ar jaunākās paaudzes "Evolūciju". No skatīšanās vien, kā zināms, labāk nekļūst. Kūtrajiem svētdienas braucējiem vai acis izsprāga no pieres, ieraugot raibu Evolution kavalkādi, ko "eskortēja" melni desmitās paaudzes automobiļi: "Kas notiek?!" Tikām skarbo turbomašīnu piloti raiti atstāja Rīgu, lai pulcētos sporta kompleksā 333.

Pirmais Evo bez kārtas numura

Jaunais Mitsubishi Lancer Evolution turpina iepriekšējo deviņu paaudžu tradīcijas, ciktāl tas attiecas uz koncepciju un tehniku. Kamēr konkurenti pāriet uz plašākai publikai ērtākiem hečbekiem, Evo ir uzticīgs klasiskajai sedana virsbūvei. Tomēr 10. paaudzes automobilim ir absolūti jauns dizains un no Evo IX atšķirīgi izmēri. Tipiskās Evo pazīmes - gaisa atveres ventilācijai, palielināta radiatora reste, spoileris uz bagāžnieka vāka un speciāla dizaina riteņu diski - ir saglabātas.

Zem agresīvās virsbūves darbojas 2 litru turbomotors ar 295 zirgspēkiem un uzlabota Super All Wheel Control visu riteņu piedziņa ar aktīvo centrālo diferenciāli, kam tāpat kā agrāk ir 3 režīmi – asfalts, grants un sniegs. Kas tad ir mainījies? Lancer Evolution piedāvā agrāk nebijušu aprīkojuma līmeni un, lai cik grūti tam noticēt, pat automatizētu pārnesumkārbu ar diviem iebūvētiem sajūgiem.

Bez sajūga pedāļa

Pirmie jauno Evolution trasē 333 izmēģināja pazīstami rallija braucēji Ivars Vasaraudzis, Ivars Caune, Andis Neikšāns, Raimonds Strokšs un Matīss Mežaks. Zinot, ka rallisti pieraduši ātrumus slēgt paši, visi ar ziņkāri vēroja, kā autosporta asi tiks galā ar Mitsubishi Evo lielāko jaunumu – Sport Shift Transmission pārnesumkārbu. Jau otrajā aplī parādījās drosmīgas sānslīdes, kaut arī ielas automašīnām nav atslēdzams ABS, kas traucē braukšanai īstā sacīkšu stilā. Pēc pāris apļiem melnās Mitsubishi haizivis atgriezās improvizētajā "boksu celiņā", un autosportistu verdikts bija gatavs. "Ņemot vērā, ka man bijusi iespēja un pieredze slēgt ātrumus pie stūres WRC rallija mašīnā, esmu patīkami pārsteigts," atzīmēja I. Vasaraudzis.

Nez vai ar SST kārbu varētu braukt rallijā, galu galā tas taču nav parasts hidrotransformatora tipa automāts, bet gan Getrag ražojuma divsajūgu transmisija? "Nedomāju vis," smejas rallija vecmeistars Ivars Caune, "es arī neticu, ka ikdienā braucot kāds bieži slēgs ātrumus pie stūres. Bet braukšanai sportiskā režīmā kārba ir ļoti labi sabalansēta, lai ar Evo varētu braukt arī sportiskā stilā."

Evo sabiedrības krējumam

Nez kādā vēl stilā ja ne sportiskā varētu braukt ar Lancer Evolution? Un tomēr – jaunais Evo ir citāds nekā iepriekšējie, raupjie sacīkšu auto ar pielaidi koplietošanas ceļiem. Ieskatoties jaunā modeļa salonā un aprīkojuma sarakstā, redzam gandrīz premium šķiras automašīnu, sāncensi ne vairs Subaru, bet gan vācu automobiļiem. Evolution izsmalcinātā tehnika maksimālajā izpildījumā MR papildināta ar skaistas dzīves atribūtiem – salona ādas apdari, cruise – control, bezatslēgas iekļūšanu, 650 vatu Rockford stereosistēmu ar krāsainu, skārienjutīgu displeju utt. Tas vairs nav askētisks sporta auto ar 4 durvīm, bagāžnieku un prastu kondicionieri, jo tādiem parasti neuzstāda biksenona lukturus, "līkumu" gaismas un lietus sensorus.

Mitsubishi Lancer Evolution tas viss ir, kaut pamatmodelis vēl arvien ir GSR ar piecpakāpju manuālo pārnesumkārbu par 39 900 eiro. Evolution MR ar divdaļīgām Brembo bremzēm, BBS kaltiem diskiem standarta Enkei vietā, Bilstein amortizatoriem un pilnu komforta ierīču spektru maksā jau 47 900 eiro. Tas vairs nav boy-racer, bet jaudīga automašīna sportiskiem cilvēkiem jeb, kā to raksturo I. Vasaraudzis, "eleganta ielas automašīna". Ātrākie un izveicīgākie

Labāk vienreiz redzēt nekā septiņreiz dzirdēt. Ar vienu no trim jaunā Evo demomašīnām izbrauca katrs pasākuma dalībnieks, kas pirms tam bija reģistrējies Mitsubishi Motors Latvija mājas lapā, un katram radās arī savs priekšstats par Evo ar SST ātrumkārbu. Viens no tās saistošākajiem talantiem ir trīs režīmu darbības algoritms Normal, Sport un Super – Sport, katrs citai dzīves situācijai vai noskaņojumam. Ar noskaņojumu jaunā Evo prezentācijā viss bija kārtībā, jo Evo fani ar savām automašīnām piedalījās ātrumsacensībās un sacentās braukšanas meistarībā, pārbaudot, cik labi jūt savu iemīļoto auto. Izveicīgākais divu disciplīnu summā izrādījās A. Neikšāns: "Esmu pārsteigts par motora jaudu, šķiet, ka tam ir laba jaudas līkne, bez turbobedres. Var gan just, ka automašīna ir smagāka un nedaudz iesēžas līkumos."

Pretēji gaidītajam mūsu izslavētie rallisti ne vienmēr pārspēja amatierus. Tā, piemēram, veiklības braucienā ja ne ātrākais, tad precīzākais (par apgāztiem piloniem tika piešķirtas soda sekundes) bija Uldis Lindermanis. Viņš piedalījās superfinālā kartinga trasē, kurā ar dienas labāko rezultātu 57,86 sekundes uzvarēja Gunārs Greiža, atstājot aiz sevis gan Uldi, gan trešās vietas ieguvēju Austri Antonu. Ar Evolution sacensību rezultātiem var iepazīties Mitsubishi Motors Latvija mājaslapā. Jaunajam Evo katrs vismaz ar pirkstu jau bija pieskāries, un šķita, ka laiks izklīst pa savām mājas trasēm, kad...

Evo vs. Lambo

Tādi dueļi mūsu platuma grādos gadās reti. Patiesībā tie negadās nekad, jo kad vēl Evolution satiksies aci pret aci ar īstu Lamborghini? Ja nu vienīgi Top Gear raidījumā vai šķībos You Tube video. No itāļu superkāru roadšova Jūrmalā paglabātais Gallardo Roadster kartinga trasē izskatījās mazliet bikli, taču desmitcilindru motora skaņa un spēks satricināja gaisu un klātesošo autofanu sirdis. Kurš gan komandēs monstra instinktus? Šis gods tika uzticēts Ivaram Vasaraudzim, kuram jau atkal nācās turēt mierā kreiso kāju, jo spilgti dzeltenais rodsters aprīkots ar 9440 eiro vērtu e-gear robotizēto pārnesumkārbu. Kurš uzdrīkstētos izaicināt itāliešu superauto? Neviens – un tomēr Raimonds Strokšs ar Matīsa Mežaka drosmīgi uzticētu baltu Evo IX RS riskēja sacensties ar Lamborghini. Un tā – divi ļoti ātri rallija braucēji. Pilnpiedziņa pret pilnpiedziņu. 5,2 litru V10 pret 2 litru turbo. 560 ZS pret 320 ZS. Ugunīgs rodsters pret sportsedanu lietpratējiem. 3,7 sekundes līdz 100 km/h pret apmēram sekundi vairāk. 180 tūkstoši eiro pret četrdesmit. Uz ko jūs liktu? Viens izmēģinājuma aplis, un nākamajā varenās Lambo bremzes aptur Gallardo pēc 59,61 sekundēm. Nav slikti, ņemot vērā Lamborghini izmēriem nepiemērotos līkumus, elektroniskos grožus un e-gear niķus.

Tagad Raimonda kārta. Baltais Evolution RS (atvieglota versija rallijam ar speciāliem diferenciāļiem, Motec vadības bloku, AP Racing bremzēm un sporta izpūtēju) no malas šķiet plūstošāks un "piezemējas" ar rezultātu 58,25 sekundes. "Evolūcija", protams, ir vieglāka un piemērotāka šiem apstākļiem. Turklāt, ja būtu jāsalīdzina Lambo un jaunais Evolution, tad Mitsubishi ātrumkārba no stūres slēdzas daudz raitāk nekā Lamborghini." Te nu vairs nav ko piebilst. Ja nu vienīgi to, ka RS jeb t.s. plikā versija pārbūvei par N grupas rallija mašīnu būs arī jaunajam Mitsubishi Lancer Evolution. Ar nepacietību gaidīsim Tokijas haizivi rallija trasēs.

Lasīt un pievienot komentāru

JAUNĀKIE FOTO