Mūzikas pasaulē bieži uz īsu brīdi uzspīd jauni spīdekļi, taču dažādu sakritību dēļ pazūd nebūtībā drīz vien pēc pirmajiem veiksmīgajiem hitsingliem. Vai par mūzikas dīvām var dēvēt šādas īslaicīgas parādības?... Iespējams.

Tomēr būs interesanti pavērot, kur pēc pieciem gadiem būs tādas dziedones kā Fērgija (Fergie), Kelija Klārksone vai Ciara. TVNET turpina ieskatu jauno dīvu aktuālajos ierakstos.

Lila Downs "La Cantina" (Narada) 10/12

Meksikāņu izcelsmes dziedātāju Lilu Dounsu (Lila Downs) plašāks klausītāju loks iepazina ar filmas "Frīda" starpniecību.

Šodien Lila ir kļuvusi par vienu no populārākajām tautas mūzikas izpildītājām pasaulē, kuras mūziku galvenokārt saista ar Meksiku. Pirmās un svaigākās asociācijas ar šo valsti ir visnotaļ krāsainas - prātā nāk D.B.C Pjēra "Mazā dieviņa" galvenā varoņa bēgšana uz Meksiku (kur gan lai citur bēgtu Amerikas noziedznieki?), no kino piedāvājuma, protams, divas kardināli un kvalitatīvi atšķirīgas lentes: lieliskā Tomija Lī Džounsa režijā "The Three Burials of Melquiades Estrada" (2005) un vairāk izklaidējošā Meksikas propaganda "Bandidas" (2006).

Protams, arī muzikāli pirmās asociācijas nav tālu jāmeklē - Rikijs Mārtins, Talia u.c., taču beidzot, lielā mērā, protams, pateicoties "Frīdas" panākumiem, pasaule ir iepazinusi Lilu Dounsu.

Lila dzimusi 1968. gadā amerikāņu profesora un Meksikas miksteku indiānietes ģimenē. Pirmos dzīves gadus Lila pavadīja Meksikā, taču pēc vecāku šķiršanās pārcēlās dzīvot pie kāda radinieka uz Kaliforniju. Pēc dažu gadu studijām koledžā un ceļošanas kopā ar "dedhediem" (grupas "Greatful Dead" ceļojošie fani) viņa sāka pievērsties muzicēšanai. Vēlāk Lila atkal pārcēlās uz dzīvi Meksikā, Oaksakas pilsētā, iepazinās ar mūziķi Polu Koenu (Paul Cohen) un 1994. gadā izdeva pirmo kaseti. Seko jauni ieraksti, Lila sāk vairāk interesēties par tautas mūziku, tradicionālo meksikāņu rančero un ar katru jaunu ierakstu vairo nopietnas mākslinieces reputāciju.

Beidzot šogad nācis klajā jauns studijas darbs "La Cantina", kas seko 2004. gada "Una Sangre", un arī pirmais nopietnais Lilas videoklips dziesmai "La Cumbia del Mole".

Minētais skaņdarbs, manuprāt, ir viens no plates veiksmīgākajiem, proti, tas apvieno tradicionālos instrumentus ar mūsdienīgu elektronisku bītu. Šis arī ir vienīgais skaņdarbs, kas dzirdams divās valodās - spāņu un angļu. Šāds koncepts caurvij visu plati un varbūt var atgrūst dažu labu konservatīvāku Lilas mūzikas cienītāju. Sekojošais "Tacha" ir dzīvespriecīgs meksikāņu "šlāgeris" ar leģendāro Teksasas akordeonista Flako Himeneza spēli. Dejiskais bīts un akordeona skaņas nedaudz rada asociācijas ar Argentīnas bandoneona skaņām un Gotan Project elektroniskajiem tango skaņdarbiem. Lilas balss, kas brīvi ceļo no zemiem reģistriem uz augšējiem, vietumis ieskanas kā portugāļu fado dīvai Maricai.

Blakus nosacīti moderniem aranžējumiem atrodamas arī akustiskās ģitāras pavadījumā ieskaņotas folkdziesmas ("La Cama De Piedra", "Pa Todo El arto"). Domāju, ka arī pašmāju koncertu rīkotājiem Lila Dounsa varētu būt gards un izdevīgs projekts, tiesa, neesmu interesējies, kāds ir mākslinieces honorārs. Rekomendēju!

Izdošanas datums 04.04.2006.

Anja Garbarek "Briefly Shaking" (EMI) 9/12

Slavenā norvēģu džeza saksofonista Jana Garbareka vienīgā meita Anja Garbareka laiž klajā jau ceturto studijas plati "Briefly Shaking".

Anja Garbareka dzimusi 1970. gadā Norvēģijas galvaspilsētā Oslo, 16 gadu vecumā nolēma kļūt par teātra vai filmu zvaigzni, taču, augdama muzikālā ģimenē, ar laiku izšķīrās par labu dziedāšanai. 1992. gadā Norvēģijā tiek izdots dziedātājas debijas ieraksts "Velkommen Inn", seko koncerttūre un iekšēja pašapliecināšanās. 1996. gadā seko plate "Balloon Mood", kas tapusi sadarbībā ar producentu Marius DeVries (Madonna, Bjork, Massive Attack).

Pēc gada Anja pārceļas uz dzīvi Londonā, paraksta līgumu ar "Virgin" un 2001. gadā izdod trešo albumu "Smiling & Waving", ko palīdzējuši ierakstīt Marks Holis (Talk Talk) Roberts Vaiats (Robert Wyatt) un Stīvs Jansens (Steve Jansen, Japan).

Jaunā plate ir solis vieglākas popmūzikas virzienā atšķirībā no akustiski eksperimentālā "Smiling & Waving". Albumā pat atrodams potenciāls radio un MTV hits "The Last Trick", dziesmas "bjorkisko" video var noskatīties dziedātājas mājas lapā.

Jauno albumu Anjai palīdzējis producēt viņas slavenais tēvs Jans Garbareks, dažos skaņdarbos pat iespēlējot saksofona partijas. Muzikāli Anja jau no pusaudzes gadiem ietekmējusies no Keitas Bušas, Lorijas Andersones u.c. mākslinieciskām izpildītājām, ar kurām savulaik sadarbojies arī viņas tēvs.

Man vienmēr Anjas Garbarekas mūzika likusies pārāk auksta, pārlieku "smalka" un nekonsekventa, taču šis jaunais albums ir, manuprāt, sakārtotākais un vieglāk uztveramais viņas ieraksts. Atšķirībā, piemēram, no jaunās un lieliskās norvēģu dziedātājas Hannes Hakelbergas Anjai, manuprāt, pietrūkst siltu akustisku skaņu epizožu.

Lielisks gan ir minūti garais ievads "Born That Way" ar "sinatrisku" orķestri fonā un Nelijai Makī raksturīgu dziedājumu. Seko "Dizzy With Wonder", kas varētu būt arī kāds nerealizēts Goldfrapp triphopa "tumšais" eksperiments, taču ar "The Last Trick" Anja apliecina, ka ir spējīga radīt melodiskus un vienlaikus saturiskus skaņdarbus.

Iesaku: "The Last Trick", "Born That Way", "Shock Activities".

Izdošanas datums 21.02.2006.

Susanne Abbuehl "Compass" (ECM) 9/12

Sūzanna Abuela (Susanne Abbuehl) prestižās ierakstu izdevniecības ECM paspārnē debitējusi jau 2002. gadā ar albumu "April".

Parasti jau no ECM mēs gaidām kaut ko ledainu, mierīgu, skandināvisku, reizēm avangardisku un akadēmisku, arī šis Sūzannas Abuelas jaunais ieraksts "Compass" nav izņēmums. Kopš pirmās plates nav būtiski mainījies arī pavadošais sastāvs; pie bungām Semjuelu Roeru (Samuel Rohrer) nomainījis Lukass Nigli (Lucas Niggli), bet kā viesmākslinieks divās dziesmās pieaicināts slavenais Mišels Portāls (Michel Portal).

Lirisks klarnetes un klavieru džezs lielmeistaru izpildījumā:

Sastāvs:

Susanne Abbuehl: balss; Wolfert Brederode: tasutiņi; Christof May: klarnete, basa klarnete; Lucas Niggli: bungas, perkusijas; Michel Portal: klarnete (2,4).

Šveicē dzimušās dziedātājas maigais balss tembrs kopā ar Kristofa Meja basa klarneti veido savdabīgu vokālo duetu, tik tiešām zemās klarnetes skaņas brīžiem vibrē līdzīgi dziedātājas balss tembram. Brīžos, kur Abuela nedzied, ieraksts pārvēršas par ECM noskaņām raksturīgu muzikālo ainavu, kurai piemīt izteikta kinematogrāfiska jauda.

Albumā dzirdamas gan pašas mākslinieces sacerētas kompozīcijas, gan citu meistaru (Sun Ra, Chick Corea) jaunklātas versijas. Arī tekstuāli Abuela aizgūst daudz ko no slaveniem vārda meistariem - Džeimsa Džoisa (no "Finegana vāķēšanas", 1939), Viljama Karlosa Viljamsa (William Carlos Williams) u.c.

Interesanti, ka 2005. gadā Abuela kļuvusi par profesori un pasniedz lekcijas Bāzeles Mūzikas akadēmijā.

Izdošanas datums 06.06.2006.

Cortney Tidwell "Don''t Let Stars Keep Us Tangled Up" (Ever) 10/12

"Don''t Let Stars Keep Us Tangled Up" seko dziedātājas Kortnijas Tidvelas (Cortney Tidwell) daudzsološajam minialbumam "Cortney Tidwell EP".

Kortnija Tidvela nāk no mūzikas tradīcijām bagātas ģimenes Nešvilā, Tenesijas štatā. Viņas vectēvs uzstājies slavenajā kantrī mūzikas radiošovā "The Grand Ole Opry", 50. gados izdevis savus ierakstus "Decca Records" apgādā, savukārt māte kļuva populāra dziedātāja 70. gados.

Tidevela uzauga, klausoties kantrī ģēnijus Henku Viljamsu un Džoniju Kešu, taču ilgi šī bohēmiskā mūzikas dzīve neturpinājās, 1976. gadā Tidvelas māte sasirga ar nopietnu psihisku slimību, kas izpaudās kā maniakāla depresija, paranoja un bailes no ārpasaules. 1999. gadā 49 gadu vecumā viņa mirst, bojā iet arī Kortnijas tuvs draugs, un uz visu šo traģisko notikumu fona top šīs pirmās platītes (EP) drūmās un spocīgās melodijas.

EP ievadošais "Mama From The Mountain", manuprāt, ir viens no pēdējo gadu spēcīgākajiem skaņdarbiem, diemžēl jaunajā albumā ne šī, ne arī cita EP dziesma nav iekļauta.

Dzimtajā Nešvilā šis albums jau izdots pagājušogad, tajā piedalās Kortnijas draugi no tā dēvētās "Nešvilas mafijas" Lambchop - dziesmā "Society" dzirdams grupas līderis Kurts Vāgners. Piedalās arī elektroniskā projekta Hands Off Cuba dalībnieks Raiens Noriss (Ryan Norris).

Plati ievada teju vai 60. gadu dīvaiņa Skota Volkera ģitāras arpēdžijas, fonā dūc taustiņu akords, kuram pa virsu uzklāta Tidvelas smalkā un dzidrā balss. Iestājoties bungām, skaņdarbs iegūst epohālu noskaņu, tremolo ģitāras fonā atgādina kaut ko no Džonija Grīnvuda ("Radiohead") "OK Computer" laika piesitiena. "Pictures On The Sidewalk" pārsteidz ar Cocteau Twins raksturīgu balsu partiju, ritma maiņām un Lambchop mūziķu slaidģitāru fonā. "Missing Link" iesākas kā kāds neizdots "The Beach Boys" ieraksts, kuru pārdziedājusi 90. gadu indīpopa grupa "The Sundays" (īpaši "The Sundays" asociācija uzpeld melodiskajā skaņdarbā "La La"). Platei attīstoties, iezogas kāds elektronisks clicks and cuts triks, kas liek iedomāties, ka pirms kāda laika kaut ko līdzīgu jau bija darījusi Islandes dīva Bjorka. Smalks darbs, kas prasa rūpīgu iedziļināšanos!

Izdošanas datums 10.07.2006.

Lasīt un pievienot komentāru

JAUNĀKIE FOTO