Renault gatavojas SUV modeļu līnijas revolūcijai. Brauciens ar Koleos apliecina, ka ir pēdējais laiks.

 
Foto: Normunds Avotiņš

Modernizācija «visu vai neko»

Godīgi sakot, Koleos nav Renault veiksmes stāsts. Gluži otrādi, Eiropā modeli uzskata par izgāšanos, kāda piemeklējusi ne vienu vien badge engineering tipa projektu. Ja Koleos būtu vienkārši vecais X-Trail vai Qashqai ar Renault virsbūvi, tas vēl būtu varējis piedzīvot īsu slavas brīdi. Taču Renault izlēma ražot Koleos Dienvidkorejā, Samsung Motors rūpnīcā, tā palielinot gan izmaksas, gan piegādes termiņus. Ne velti Kia un Hyundai ejošākos SUV modeļus Eiropai ražo Čehijā vai Slovākijā.

Renault Koleos nav vienīgais automobilis, ko iegāzis attālums līdz Korejas pussalai – arī Opel Antara iznāca pārlieku dārga, tāpēc neglābjami zaudēja radniecīgajai un ietilpīgākajai Chverolet Captiva, lai gan arī tā tapa tai pašā ceptuvē. Renault Koleos mūsu ielās ir rets viesis, tāpēc esmu pārliecināts, ka arī tā modernizācija 2011. gadā paslīdēja garām nepamanīta. Apvienotajā Karalistē ko tādu vispār varēja vērot tikai internetā, jo vājo pārdošanas apjomu dēļ 2010. gadā tika nolemts vairs netērēt līdzekļus Koleos ražošanai ar stūri labajā pusē. Jāsaka, ka es pazīstu tikai vienu Koleos īpašnieku, kurš, starp citu, par savu vēl 2006. gada parauga spēkratu ir stāvā sajūsmā.

 
Foto: Normunds Avotiņš

Vislabāk aprīkotais savā klasē?

Pirms trim gadiem Koleos ieguva citādu priekšpusi, kas attāli līdzinās tā laika aktuālajiem Renault pasažieru auto. Pārējās proporcijas saglabājās, tostarp arī arkās iedziļinātie riteņi un noapaļotie sāni, kas Koleos piešķir mazliet vecmodīgu, it kā olveida siluetu. Vienlaikus tika samazināta modeļa versiju izvēle, atstājot cenu lapā vienu vienīgu dīzeļdzinēju ar divām dažādām jaudām (150 un 175 ZS), kā arī divus aprīkojuma līmeņus – Bose un Privilege. Tie, kas orientējas Renault komplektācijās, atskārtīs, ka dzīvajos atstāti paši dārgākie Koleos komplektācijas varianti. Tā tas arī ir – maksimālajā aprīkojuma versijā vienīgais, par ko jāpiemaksā, ir ksenona lukturi un ādas salons, un arī tikai tad, ja vēlaties to citā krāsā nekā melnu. Tas viss ļauj Renault dīlerim uz Koleos sāniem rakstīt, ka tas ir vislabāk aprīkotais automobilis savā klasē. Būtu jauki, ja tas būtu arī vislētākais, bet... Ar jaudīgāko dīzeli un sešpakāpju «automātu» melnais aparāts maksā 35 232 eiro bez ekstrām. Ņemot vērā 2600 eiro atlaidi, paliek 32 632 eiro. Diezgan sālīti.

 
Foto: Normunds Avotiņš

Tautu draudzības kabīne

Koleos interjers perfekti atspoguļo jaukto automašīnas izcelsmi. Navigācija ir no Renault, instrumentu panelis no Samsung, bet klimata iekārta no Nissan. Grozāmie kloķi ar oranžiem vidučiem nāk vēl no vecā Qashqai un savādi disonē ar dāsni ieklāto klavierlaku un modernas multimediju sistēmas vadību. Pat piespiežoties grūti iztēloties, kā varētu izskatīties Koleos par, teiksim, 20 000 eiro. Maksimāli aprīkotas automašīnas bez bāzes versijām ir tipiska franču atbilde spīvajai konkurencei krosoveru segmentā. Arī Peugeot, saprotot, ka nespēs pārdot pārveidotu Mitsubishi ASX par lielāku naudu tikai tāpēc, ka tam priekšā ir lauva, nevis trīs dimanti, finālā saīsināja izvēli līdz vienam ekskluzīvi noformētam Peugeot 4008 variantam ar milzu riteņiem un diodēm izgaismotu stikla jumtu. Nevarētu teikt, ka tas būtu diži nostrādājis, lai gan krosovers nenoliedzami izskatās labi. Atgriežoties pie Koleos, jāsaka, ka lielākais perceptuālais trūkums ir salona smarža. Automobilis nesmaržo pēc Renault un pat ne pēc Nissan. Tas ož pēc Samsung, tāpat kā Renault Latitude.

 
Foto: Renault

4x4 no X-Trail

Par francūžiem pārģērbtie Mitsubishi mūsu ielās stipri kratās, un Koleos zemprofila riepas it kā sola to pašu. Te korejiešu Renault patīkami pārsteidz – gaita ir komfortabla, dažkārt pat līgana, piekare glīti «atstrādā» bedres. Stūrēšana ir neizteiksmīga, taču bez tipiski vieglās franču stūres, un skaņas izolācija arī raisa cieņu. Ne velti šo mašīnu vietējam tirgum jau divus gadus komplektē Krievijā - ja Koleos būtu skaļš un kratīgs, tam tur neatrastos daudz pircēju. Automātiskā pārnesumkārba acīmredzot ir viena gadagājuma ar veco Nissan «pečku», tāpēc darbojas nesteidzīgi. Toties tas joprojām ir īsts «automāts», kādu kompakto SUV pasaulē kļūst arvien mazāk. Tā kā transmisija ņemta no X-Trail, aiz ātrumkloķa slēpjas poga ar 2WD, Auto un Lock režīmiem. Tie eventuāli sola paaugstinātas braukšanas iespējas ziemā, kā arī piešķir Koleos papildu mobilitāti smilšainos ceļos vai velkot piekabi. Koleos ir viens no pēdējiem savas klases pārstāvjiem ar divdaļīgu bagāžnieka vāku (apakša veras uz leju). Ņemot vērā modeļa sūro likteni, tam ir pavisam maz, ko pārmest – ja nu vienīgi pārāk platus sēdekļus bez izteiktas formas un sānu atbalsta. Ja Koleos maksātu 25 000 eiro, tad «renosamsungs» ar necaursitamu X-trail pilnpiedziņu un latviskotu navigāciju pat kļūtu interesants.

Foto: Normunds Avotiņš
 
Foto: Dacia

Pieticība ir rota

Lai ieskicētu baltiem plankumiem klāto Renault krosoveru karti, der apskatīt Koleos pretpolu Dacia Duster. Pagājušā gada modernizācijā rumāņu «bobiks» iemainīja traktora priekšu pret smalku Renault stila radiatora režģi un elegantākiem lukturiem, kuros iemitinājās dienas gaitas gaismas (Koleos, starp citu, tādu joprojām nav). Pat visdārgākajā Prestige izpildījumā, apkarināts ar masīvu ķengursitamo un mazliet komiskiem sliekšņiem BMW X5 stilā, Duster ar grūtībām pārvar 20 000 eiro robežu. Tas vairs nav lēts, taču joprojām ir ļoti pieejams. 1,6 litru benzīna dzinējam pievienojies jauns 1,2 litru turbodzinējs no Renalt Captur, taču pa īstam savā elementā Duster jūtas ar 1,5 litru dīzeli. Pēc divām dienām pierodi, ka jāsāk braukt ar otro ātrumu, jo pirmais domāts bezceļam, trešajā dienā pieskaņojies mazjutīgās stūres un stīvās piekares duetam, un Duster sāk klausīt gluži kā dresēts suns.

Foto: Dacia

Ap to laiku pamazām sāc pamanīt uzlabojumus kabīnē – stiklu pacēlāju pogas pārcēlušās uz durvīm, instrumentu kombinācijā parādījies plašāks borta dators un āra termometrs, bet viduskonsoli aizņem krāsu monitors ar rūpnīcas navigāciju. Displejs gan atrodas zemu un ne vienmēr ir pārskatāms, un apsildes kloķi vēl arvien slēpjas kaut kur vēl zemāk. Bet kas par to, ja Duster beidzot parādījusies sēdekļu apsilde? Arī skaņas izolācija ir labāka, sevišķi mazinājies pretvēja troksnis. Vienīgais, kas nav mainījies ne par matu, ir sēdekļi. To forma vai drīzāk tās trūkums ir Duster seklās ergonomikas dziļākā bedre, padarot automašīnu nepiemērotu gariem braucieniem. Lai īsos maršrutos dauzītos pa mežu vai pļavu, sēdekļu atbalsts nav tik svarīgs, turpretim uz šosejas mugura jūt, ka Duster atbilstoši markas koncepcijai saņēmis vislētākos krēslus. Bet par to alianse var lepoties, ka par spīti mēģinājumiem nevienam tā arī nav izdevies radīt pienācīgu Duster konkurentu.

Foto: Dacia

Ņemot vērā, ka lētākais Duster maksā niecīgus 11 115 eiro, gribētos teikt, ka Euro Auto demo automobilis ir pat nedaudz izšķērdīgs. Es atteiktos no aizsargstieņa priekšā, jo tā stiprinājumi stipri ietekmē Duster bampera leņķi – ar mašīnu vairs nevar braukt nevērīgā Dacia stilā, jo kronšteini apakšā tiecas kaut kur aizķerties. Turpretim papildu plastmasas uzlikas riteņu arkām ir ļoti ieteicamas kā no praktiskās, tā vizuālās puses, taču nav lētas. Kā ziņo Dacia pārdevēji, komplekts maksā dažus simtus eiro, bet simt eiro Duster ir vairāk nekā tūkstotis X5. Salīdzinot abu gandrīz-renault patēriņus, Duster viegli noturas 6 l/100 km robežās, - ja gribas mazāk, tad pa šoseju nedrīkst braukt ātrāk par 90 km/h. Savukārt vecišķais Koleos «automāts» caurmērā notur automašīnas apetīti pie 8 litriem uz «simtu». Arī nav slikti.

 
Foto: Normunds Avotiņš

Kas tālāk?

Pašreizējais Renault Koleos atrodas ražošanā vismaz 6 gadus, un melnais obelisks attēlos faktiski ir modeļa gulbja dziesma. Kā ziņo žurnāls Auto Bild, jau 2015. gada vasarā klajā nāks jau pieminētais pilnīgi jaunais Koleos modelis, šoreiz jau bez Samsung piedalīšanās. Pirmais blieziens no franču krosovera lielgabala gan atskanēs jau pēc diviem mēnešiem Parīzes autoizstādē. Tur debitēs jaunā Espace sērijveida modelis, kurš no minivena kļuvis par lielizmēra krosoveru. Tā kā lielo minivenu segments rūk nepielūdzamā ātrumā, Espace metamorfoze ir loģiska un saprotama. Uzticams avots Renault aprindās gan piedāvā citu Renault SUV ofensīvas scenāriju. Oktobrī patiešām startēs jaunais Espace, ko 2015. gada sākumā sagaidīsim arī Rīgā. Taču vasarā nāks klajā nevis jaunais Koleos, bet gan Nissan Qashqai analogs ar Renault zīmi un vēl neatslepenotu nosaukumu. Par to lielāks modelis dienas gaismu ieraudzīs vien gada beigās vai 2016. gada sākumā. Ņemot vērā, ka nākamais Koleos solās būt septiņvietīgs, mazāka un lētāka modeļa izlaišana pirms tā šķiet stratēģiski ticamāka. Lai nu kā, pēc gada Renault būs kļuvis par krietni spēcīgāku spēlētāju SUV līgā nekā līdz šim.

Renault Koleos sākuma cena ir 32 216 eiro. 175 ZS modelis ar automātisko pārnesumkārbu standartā maksā 35 232 eiro.

Dacia Duster sākuma cena ir 11 115 eiro, ar 4x4 un dīzeli – no 15 747 eiro (N1 kategorija). Modeļa Prestige 4x4 sākumcena ir 18 112 eiro.

Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams