Foto: Volvo

Šogad aprīt trīsdesmitā gadskārta, kopš dienas gaismu ieraudzīja itāļu gaumē dizainētais zviedru auto - Volvo 780 jeb 700. sērijas automobilis ar kupejas virsbūvi, ārkārtīgi greznu salonu un ļoti, ļoti bagātīgu standarta aprīkojumu. Kopumā piecu gadu periodā tika saražoti tikai 8518 Bertone dizainētie auto, no kuriem atlikušie šobrīd maksā visai prāvas naudas summas.

1985.gads bija īpašs - mākslinieki no visas pasaules iedziedāja Āfrikas labdarības kampaņas dziesmu We Are The World, Mihails Gorbačovs kļuva par vēl nesabrukušās Padomju Savienības līderi, Microsoft izlaida operētājsistēmas Windows pirmo versiju un DNS paraugi pirmo reizi tika izmantoti kā pierādījumi kriminālnozieguma atšķetināšanā. Bet Volvo izlaida pat pēc mūsdienu standartiem izskatīgu auto.

Volvo 780 bija Volvo Car Corporation un itāļu dizaina kompānijas Bertone sadarbības elegantais iznākums. Mehāniskās komponentes 780 dalīja ar pārējiem 700.sērijas Volvo, savukārt par virsbūves dizainu atbildīgi bija Bertone eksperti. Tas arī ir viens no iemesliem, kādēļ 1985.gada Ženēvas auto izstādē debitējušais

780 bija līdz tam dārgākais Volvo ražotais sērijveida auto.

Zviedru kompānijai jau bija pieredze izskatīgu kupeju ražošanā (leģendārais P1800 iznāca jau tālajā 1961.gadā), un arī sadarbībai ar Bertone jau bija vēsture, proti, periodā no 1977.gada līdz 1981.gadam Bertone būvēja ekskluzīvas kupejas Volvo 262C, par bāzi ņemot 260.sēriju. Piecos gados Bertone kopumā izlaida tikai 6622 Volvo 262C.

Volvo 780 dizainēts no nulles

Volvo 262C tikai daži virsbūves segmenti atšķīrās no pārējiem 200.sērijas automobiļiem, turpretī Volvo 780 ārējā veidola veidošana sākās ar baltu lapu. Šasija, piedziņas agregāti bija tādi paši kā pārējiem 700.sērijas Volvo, taču virsbūve, lai arī līdzības, protams, ir labi saskatāmas, bija pilnīgi jauna.

Par ārējo dizainu atbildēja Carozzeria Bertone ar Nučio Bertoni priekšgalā. Viņš savā darbā vadījās pēc diviem atslēgas vārdiem «klase» un «elegance», citiem vārdiem, gādāja, lai auto vizuālais tēls būtu emocionāls un nevienu neatstātu vienaldzīgu. Tikmēr Volvo galvenais dizainers Jans Vilsgārds gādāja, lai Nučio pārāk neaizraujas un Volvo 780 saglabātu identitāti un nekavējoties būtu atpazīstams zviedru zīmola auto.

780 radīšanas procesā tika izskatīti vairāki ārējā izskata varianti. Pirmajā versijā 780 būtībā bija 760 divu durvju versija ar mazliet nolaidenāku jumtu. Otrajā versijā 780 bija brīvi dizainēts sporta auto. Trešajā versijā, kurā bija atrasta harmonija un līdzsvars starp abiem iepriekšējiem priekšlikumiem, jau bija redzams galīgais 780.

Carozzeria Bertone bija atbildīga ne tikai par 780 dizaina izstrādi. Līdzīgi kā 262C gadījumā, arī

780 tika montēts Bertone darbnīcās, kur no Zviedrijas tika nogādātas visas nepieciešamās sastāvdaļas,

ieskaitot šasijas komponentes un dzinējus. Volvo tikmēr rūpējās par mārketinga jautājumiem un auto pārdošanu.

«Ar 780 mēs piedāvājam elegantu, gariem ceļojumiem piemērotu auto, kam ir individuāls dizains, ekskluzīvi komponenšu risinājumi un dzinēju gamma, kurā uzsvars ir uz komfortu,» toreiz teica Volvo mārketinga direktors Karlēriks Hegstrēms.

Foto: Volvo

Uzmanības centrā ASV

Volvo 780 jau no laika gala bija iecerēts kā ekskluzīvs, nelielā laidienā ražots auto. Tam bija jāparāda Volvo prasmes un potenciāls konkurēt grezno auto segmentā un jāuzrunā patērētāji ASV, Japānā un dažās Eiropas valstīs.

Par greznību liecināja Volvo 780 salons. Tā apdarē tika izmantots īsts koks, savukārt ādas tapsējums bija pieejams divos kontrastējošos toņos. No citiem tā laika ekskluzīvajiem itāļu auto tika aizgūti slēdži durvīs, ar kuriem var atvērt bagāžnieka vāku un degvielas tvertnes lūciņu.

Volvo 780 pircējs jau standartā ieguva visu 1985.gadā pieejamo papildaprīkojumu.

Sēdekļi, logi, spoguļi un juma lūka bija ar elektropiedziņu. Mašīnā bija klimata kontrole, bremžu sistēma ar ABS, pirotehniski drošības jostu spriegotāji un jaunākās paaudzes audio sistēma. Dzinēju gammā ietilpa vien trīs motori, turklāt tie nebija pieejami visos noieta tirgos. Vispirms 780 motoru klāstā parādījās sešu cilindru vienrindas dīzeļdzinējs, bet tam sekoja četru cilindru benzīna turbo motors un V6 agregāts.

Piecos gados, kamēr Bertone ražoja Volvo 780, tā dizainā faktiski nekādas izmaiņas vairs netika veiktas. Zem virsbūves gan auto ieguva jaunumus, kas tika pārējiem 700.sērijas auto, tai skaitā arī neatkarīgo aizmugurējo piekari.

Foto: Volvo
Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams