Rokmūzika ir bizness. Diemžēl vai par laimi, bet tā tas ir visā pasaulē kopš hipiju ēras norieta septiņdesmitajos gados, kad rokmūzikas ideālus aprija lielā nauda un sākās tā dēvētā korporatīvā roka laikmets. Tas turpinās arī šodien, un vienkārši mūzika, kas balstīta uz ideāliem, jau sen ir kļuvusi par mūzikas industriju, kur panākumi tiek mērīti skaitļos, grafikos, straumējumos un skatījumos.

Lai arī mūsu mazajā Latvijā šī industrija ir ar izteikti lokālu, pieticīgu (skaitļu ziņā) raksturu, pēdējos gados arvien aktīvāk atsevišķi mūzikas profesionāļi, organizācijas, grupas veido netvorkingu jeb attiecības ar tuvākiem un tālākiem kaimiņvalstu kolēģiem. Par šā tīkla, mūzikas infrastruktūras veidošanas centru pēdējos gados kļuvusi Tallina, kura šogad jau sesto gadu rīkoja mūzikas industrijas konferenci «Tallinn Music Week». Atšķirībā no līdzīgām Eiropas vai Ziemeļamerikas (nesen notikušās SXSW) konferencēm, kurās mazajai Latvijai un pat visam Baltijas reģionam kopā ir grūti konkurēt un par sevi ieinteresēt, kompaktais Tallinas modelis ir ļoti pateicīgs ne tikai iekšējā Baltijas tīkla aušanai, bet arī kontaktu dibināšanai ar Skandināvijas, Polijas, Krievijas u.c. tuvāko kaimiņvalstu booking aģentiem, festivālu rīkotājiem, mūzikas kritiķiem u.tml.

Pirmo reizi šogad uz Igaunijas galvaspilsētu devās iespaidīga Latvijas delegācija. Trīs dienu laikā dažādās Tallinas koncertvietās uzstājās trīspadsmit Latviju pārstāvoši mākslinieki. Atsevišķu prezentāciju konferences viesiem rīkoja arī jaundibinātais Latvijas mūzikas eksporta birojs, bet festivāls «Positivus» un izdevniecība «I Love You» kūrēja atsevišķu skatuvi kinoteātra «Sõprus» telpās.

Skaļu un plaši pazīstamu mūziķu vārdu festivālā nebija daudz, ja neskaita skandalozās «Pussy Riot» meitenes, kuras Tallinā preses konferencē pauda atbalstu Ukrainai un izmantoja iespēju kārtējo reizi kritizēt Vladimira Putina politiku, un igauņu popmūzikas zvaigzni Kerli (Kerli Kõiv).

Lauvas tiesu mūziķu veidoja tieši vietējie igauņu mākslinieki,

pārstāvot plašu žanru spektru - sākot ar folku, beidzot ar eksperimentālo elektroniku un hiphopu. Bija arī viesi no Beļģijas, Krievijas, Somijas, Islandes, Baltkrievijas, Lietuvas u.c. valstīm.

Oficiālo daļu atklāj «Pussy Riot» un prezidents Ilvess

Piektdienas rītā ar emocionālu, viegli politiski ietonētu uzrunu (skat. video) konferenci atklāja Igaunijas prezidents, liels rokmūzikas cienītājs Tomass Hendriks Ilvess. «Mani saista rokenrols, taču vienlaikus ļoti svarīga ir brīvības izjūta. Brīvība un rokenrols, manuprāt, vienmēr ir gājuši roku rokā. Pēdējos sešdesmit gadus tieši rokmūzika ir pārbaudījusi brīvības robežas sabiedrībā,» viņš teica, minēdams Igaunijas dziesmotās revolūcijas, komponista Arvo Pērta, Elvisa Preslija, Džonija Rotena un «The Beatles» piemēru. «Autoritārās sabiedrībās šī brīvība tiek ierobežota. Tiek nogalināts radošums ne tikai kultūrā, bet arī zinātnē un citās sfērās. Tiek nogalināti mākslinieki, tiek nogalināti zinātnieki. Rezultātā tiek iznīcināta visa sabiedrība un iespēja mainīties,» viņš turpināja, netieši norādot uz PSRS ideoloģiju un notikumiem Krievijā. «Esmu lepns par Tallinas Mūzikas nedēļu un novēlu veiksmi!»

Pēc Ilvesa uzrunas stundu garu preses brīfingu Tallinas «Nordic Hotel Forum» viesnīcā rīkoja skandalozās pilsoniskās pretošanās kustības lāpneses - pankgrupas «Pussy Riot» dalībnieces Nadežda Tolokoņņikova un Marija Aļohina. Viņas iztaujāja viens no ietekmīgākajiem kultūras cilvēkiem Krievijā Artemijs Troickis (Артемий Троицкий). Lai arī Troickis sarunu centās ievirzīt muzikālā gultnē, izprašņādams meitenes par grupas muzikālajām aktualitātēm, lielākā daļa sarunas tomēr aizritēja politiskās nokrāsās (skat. video).

«Mēs vakar viesojāmies Tallinas Viru cietumā un dzirdējām gandrīz tikai krievu valodu,» konferencē atklāja Aļohina. «Kad devāmies prom, mums jautāja – kāpēc jūs esat pret Krieviju?

Mēs neesam pret Krieviju, bet gan pret Putinu, un to ir svarīgi saprast.»

Latvieši startē cienījami

Atšķirībā no citiem gadiem, kad Latviju Tallinā pārstāvēja divi vai trīs mākslinieki, šogad muzikālais desants no Latvijas bija ievērojami lielāks. Un jāsaka, ka mūsējie startēja godam.

Latvijas poproka spārnu cienījami pārstāvēja divas izdevniecības «I Love You» grupas - «The Sound Poets» un «Momend». Pirmie uzstājās veselas divas reizes, sestdien pa dienu sniedzot nelielu koncertu Tallinas lielveikalā, kā arī vakarā jau ar pilnu jaudu uz «Positivus» skatuves. Jānis Aišpurs ar mūziķiem izpildīja galvenokārt dziesmas no aktuālā albuma «Tavs stāsts», ierastos latviešu valodas tekstus aizstādams ar angliski atdzejotiem. Kā pastāstīja grupas mūziķi, teksti nav tulkoti burtiski vārds vārdā, bet, angliskoti, saglabājot dziesmas saturisko vēstījumu. Klausītāji uz melodiskajiem un muzikāli himniskajiem «poetiem» reaģēja gana atsaucīgi, taču brīdī, kad angliskotajā dziesmā «Kalniem pāri» Aišpurs pēdējo pantiņu sāka latviski, kājās pielēca un līdzi dziedāja teju trešdaļa zāles - latvieši.

Arī Kārļa Strūberga vadītā apvienība «Momend» atstāja solīdu iespaidu, spēlējot dziesmas no drīzumā gaidāmā jaunā albuma. Atšķirībā no 2012. gada debijas plates «Episodes of Trust» jaunais muzikālais materiāls izklausījās nedaudz smagāks, sarežģītāks, smeļoties dekoratīvas iedvesmas detaļas no matemātiskā roka.

Kārlis Strūbergs ("Momend") / Foto: Roberts Neilands speciāli TVNET

Urbāno mūziku Igaunijā pārstāvēja «Dirty Deal Audio» mākslinieki - ansis un Oriele, Niklāvz un amerikāņu repere, kas dzīvo Latvijā, - «Ashnikko», īstajā vārdā Eštone Keisija (Ashton Casey). Eštone ar pārliecību un eleganci rīmēja tīrā angļu valodā, aicinādama skatītājus tuvāk pie skatuves ar saukli «šis ir repa koncerts, nevis baznīca», bet ansis klātesošajiem nodemonstrēja mūsu latviešu valodas plūduma jeb «flova» plašās iespējas. Pats ansis pēc uzstāšanās atzina, ka sen uz skatuves nebija juties tik dīvaini. «Neapzināti visu laiku pats sev atgādināju, ka lielākā daļa publikas īsti nenojauš, par ko es tur cepos...» viņš saka. «Vēlāk gan dzirdēju daudz labu vārdu tieši par skanējumu un Uģa («Oriole» - aut.) bītiem.»

Divus kvalitatīvus koncertus Tallinā sniedza arī grupa «Instrumenti», apliecinot savu augsto profesionalitāti, uzstājās arī dūdiņroka grupa «Sus Dungo», eksperimentālais skaņu mākslinieks Toms Auniņš un duets «Elvi/Dunian», «Uppfade», «Kodek» savukārt klasisko mūziku Igaunijā pārstāvēja sieviešu vokālā grupa «Latvian Voices».

Kā jau tas šādās konferencēs notiek,

kamēr mākslinieki uzstājas, tikmēr aizkulisēs menedžeri un industrijas darboņi dibina kontaktus,

pārrunā sadarbības iespējas, aizrunā koncertus u.tml. Ar to Tallinā nodarbojās arī mūsu cilvēki - Kristaps Puķītis («Dirty Deal Audio»), Dace Volfa («I Love You»), Guna Zučika («Prāta Vētra»), Inese Saulāja («The Sound Poets»), «Nabaklab», «Latvijas Koncertu», «MicRec» un daudzu citu ar mūziku saistītu organizāciju pārstāvji. Kāds būs taustāms šo sarunu rezultāts, protams, rādīs laiks.

Interesanti atklājumi

No vairāk nekā divsimt mūziķiem un grupām, kuras trīs dienu laikā uzstājās dažādās Tallinas pilsētas koncertzālēs, man izdevās klātienē redzēt un dzirdēt tikai nelielu daļu. Ar labu vārdu varētu pieminēt un izcelt šādus mūziķus: igauņu folkgrupu «Curly Strings», beļģu rokerus «BRNS», igauņu reperu bandu «Hanf Kung» (skat. video), Sanktpēterburgas popdīvu Žeņu Lubiču, kura, starp citu, ir populārās kaverversiju grupas «Nouvelle Vague» soliste, un dīvaini Silver Sepp, kurš uz skatuves spēlēja paša darinātus instrumentus - celmu ar naglām, zvejas tīklu žāvētāju, velosipēda riteni; kā arī septiņdesmito gadu fanka pūristus, Tallinas krievu ansambli «Estrada Orchestra», kuri jau 2. maijā uzstāsies Rīgā, klubā «Pulkvedim neviens neraksta» repera Pikaso (Jānis Lipšāns) tūres noslēguma koncertā.

Tieši folkmūzikas programma, kas norisinājās teātra «NO99» (mūsu JRT teātra līdzinieks) plašajās telpās, bija viena no muzikāli kvalitatīvākajām un interesantākajām Tallinas Mūzikas nedēļas sastāvdaļām. Interesanti, ka vairāki mākslinieki brīvi eksperimentē ar tautas mūzikas muzikālo mantojumu, izmantojot dažādas mūsdienu tehnoloģijas iespējas. Plaši izmantots «lūpošanas» princips jeb cilpmašīnas pedāļi, ar kuru palīdzību, piemēram, tāds mākslinieks kā «Epifolium», vienpersoniski cilpojot un vienu uz otra klājot vairākus instrumentus, radīja plašu etnogrāfiski ambienta orķestra skanējumu.

Taču, ja jāizvēlas viens ansamblis no Tallinā redzētā un dzirdētā, kura koncertu labprāt apmeklētu vēlreiz un drošu sirdi to ieteiktu arī jums, tad tas ir četru jaunu cilvēku, igauņu folkmūzikas entuziastu kolektīvs «Curly Strings». Grupas sirsnīgais, meistarīgais, pozitīvi lādētais koncerts pārsteidza jau minētajā lielveikalā, liekot uz brīdi apstāties un pasmaidīt. Kāds no klātesošajiem pat sajuta neapturamu vēlmi uzdejot (skat. video).

«Tallinn Music Week» nav tikai mūzikas profesionāļu salidojums, tas ir pilnvērtīgs mūzikas festivāls, tikai pilsētvidē, kuru droši var apmeklēt ikviens. Visas koncertu norises vietas ir izstaigājamas kājām, nepieciešamības gadījumā organizatori piedāvā arī bezmaksas autobusus, kuri kursē uz tālāk esošām vietām, piemēram, «Rock Cafe». Savā ziņā Tallinā vasaras festivālu sezona sākas ātrāk, un, ja nebiedē četras stundas ilgais ceļš un blīvais lokālo mūzikas ansambļu piedāvājums, tad noteikti vienu reizi uz «Tallinn Music Week» ieteiktu doties.

Igauņu folkmūzikas kvartets "Curly Strings" uzstājas «Tallinn Music Week» / Foto: Roberts Neilands
Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams