Laikā, kad Rīgā un citās Latvijas pilsētās sākam piemirst, kā izskatās sniegs, kad laiks ir sauss, šad tad saulains, kad marta sākumā ir neierasti silts, autovadītāju optimisms par braukšanas apstākļiem aug ik dienu, pat neskatoties uz dažviet bēdīgo ceļu kvalitāti. Pieaug arī bezrūpība, jo nav nepieciešams uzmanīties, kā uz slidena, apledojuša ceļa, tomēr kopā ar autovadītājiem ceļu satiksmē sāk piedalīties arvien vairāk riteņbraucēju, mopēdistu un motociklistu.

Daudz kur Rīgā daļa brauktuves kā velo josla ir nodota riteņbraucējiem, laika apstākļi kļūst arvien piemērotāki braukšanai uz diviem riteņiem, arvien biežāk izskan aicinājumi pārvietoties veselīgi un kāpt ārā no autiņiem, tas viss ik dienu palielina mazaizsargāto satiksmes dalībnieku apjomu, un arī pētījumi liecina, ka riteņbraucēju skaits pieaug ik gadu, it īpaši Rīgā.

Autovadītājiem jābūt gataviem satiksmes dalībnieku strukturālajām izmaiņām pavasarī,

jo statistika liecina, ka divas trešdaļas no satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīti riteņbraucēji, notiek, ritenim saduroties ar automašīnām un sabiedrisko transportu. Piemēram, ikdienā braucot pa kādu ielu, kuras malā ir velo josla, autovadītājs ziemā ir pieradis, ka josla tukša un nekas nenotiek, ja tajā nedaudz iebrauc. Tomēr laiks mēdz skriet vēja spārniem, un risks, uzbraucot uz velo joslas, iekulties nepatikšanās un nodarīt traumu riteņbraucējam pieaug ik dienu. Turklāt jāņem vērā, ka visiem autovadītājiem ir apliecība, kas praktiski apliecina, ka autovadītājs zina satiksmes noteikumus. Diemžēl ne visi riteņbraucēji zina šos noteikumus, tādēļ viņu rīcība uz ceļa var būt neadekvāta. Latvijas statistika ir satraucoša, jo starp ievainotajiem satiksmes dalībniekiem

visstraujāk - par 16,2% - ir audzis tieši cietušo riteņbraucēju skaits,

bet kopā bojāgājušo riteņbraucēju, mopēdistu un motociklistu skaits ir audzis no divdesmit sešiem 2013. gadā līdz trīsdesmit diviem 2014. gadā. Eiropas pieredze liecina, ka, palielinoties riteņbraucēju skaitam, palielinās arī negadījumos cietušo un pat bojāgājušo skaits viņu vidū.

Lai pavasaris atnestu tikai patīkamas un priecīgas vēstis un noskaņojumu, autovadītājiem lielāka uzmanība jāpievērš mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Veicot labo pagriezienu pāri velo joslai, īpaši rūpīgi skatīsimies atpakaļskata spoguļos vai pat pametīsim skatu pār plecu. Velo josla ir paredzēta riteņbraucējiem, izvairīsimies, veicot kādu apbraukšanas manevru, tajā iebraukt. Tas ir pretrunā ar satiksmes noteikumiem un var autovadītājam izraisīt negaidītas problēmas, ja uz velojoslas notiek kāda sadursme. Tāpat izvairīsimies atstāt savu spēkratu uz velo joslas, jo riteņbraucējam tad ir jāizbrauc uz brauktuves, kur var notikt sadursme ar auto. Īpaši grūti to izpildīt ir komerctransporta vadītājiem, jo bieži nav kur auto novietot. Visur nav sakārtota infrastruktūra pie veikaliem, kafejnīcām un citiem objektiem, lai netraucēti varētu izkraut preci, tomēr velo josla ir paredzēta riteņbraucējiem, nevis preču izkraušanai. Uzmanīgiem jābūt taksometru šoferiem, kuri bieži apstājas, paņem vai izlaiž pasažierus un sāk braukt. Durvju atvēršana, apstāšanās, uzbraucot uz velo joslas, braukšanas sākšana, nepaskatoties spoguļos, var izraisīt sadursmi, ja autovadītājs nav pietiekami uzmanīgs.

Tuvojoties siltajai sezonai, valsts institūcijām, pašvaldībām un sabiedriskajām organizācijām arvien skaļāk jārunā par visu satiksmes dalībnieku, viņu vidū arī mazaizsargāto satiksmes dalībnieku savstarpējām attiecībām un pieklājību uz ceļa. Tas jāveic ar dažādu satiksmes drošības projektu palīdzību, kā arī jāpilnveido ceļu infrastruktūra, lai nesakārtoti ceļi neprovocētu dažādu satiksmes dalībnieku domstarpības vai pat sadursmes. Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) ir sākusi plašu satiksmes drošības projektu (Think bikes), kurā varētu piedalīties līdz pat 111 auto un moto klubi Eiropā, Vidējos Austrumos un Āfrikā. Projektā iesaistīsies arī Latvijas Automoto biedrība.

Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams