Pēdējo divu gadu desmitu laikā Latvijā ne reizi vien viesojas mūki no Tibetas, lai veidotu smilšu mandalas. Dažādu budisma tradīciju sekotāji, no dažādām vietām. Un arī mandalas katru reizi, bez šaubām, citādas, kas nozīmē – katru reizi tās tiek veidotas kādai citai dievībai par godu.

Pēdējo divu gadu laikā Latvijai ir tā lielā iespēja baudīt, būt svētītiem ar speciālu, apzināti veidotu, likumsakarīgu mandalu „sēriju”, ko rīko budisma centrs Sorig. 2009.

Gada rudenī tā bija Sangje Mela jeb Medicīnas Budas mandala. Jau toreiz tās veidotājam Rīgā lamam Ngavangam pēc tikšanās ar cilvēkiem, sarunām ar saviem pacientiem (Lama Ngavangs ir tibetiešu medicīnas ārsts), palīdzot risināt viņu veselības problēmas, radās doma – jāveido nākamā mandala. Sievietēm. Viņām, kurām šībrīža ne tik vienkāršajā situācijā Latvijā nākas rūpēties par bērniem, ģimenes labklājību, iedvesmot savus vīriešus, kad pašām nebūt nav viegli. Un pavisam drīz, 2010. gada maijā tapa mandala Baltajai Tarai – dievībai, ko asociē ar līdzjūtīgu Māti, kas vienmēr gatava steigties palīgā. Baltajai Tarai ir daudzi aspekti, dažās tradīcijās to dēvē par Kosmisko Māti. Zinu daudzus personiskus stāstus par abu šo mandalu palīdzību konkrētās situācijās, cilvēku dzīvē.

FOTO: Felicija Vērzemniece/TVNET

Vēl līdz 28. maijam lama Nima veido Guru Rinpočes smilšu mandalu

„Guru” – šķiet, bez komentāriem, Rinpoče tulko kā „mirdzošais/dievišķais skolotājs”. Guru Rinpoče dažkārt dēvē arī par Padmasambhavu, Padmakaru. Viņš ir apgaismots skolotājs, budisms māca – vēsturiska persona. Ir vairākas versijas par viņa dzimšanu, bet visas runā par viņa neparasto piedzimšanu. Viena no tām stāsta – Amitabha Buda no savas sirds centra sūtījis staru kopā ar mantra HRIM uz brīnumainu, daudzkrāsainu lotosa ziedu ezerā. Tā arī ir Padmasambhavas dzimšana. Brīnumainais puisēns mācījis devas un dakini. Pēc tam viņu audzināšanā pieņēmis Udijanas valdnieks Indrabodhi, kuram nebija dēlu. Ir daudz skaistu stāstu par Padmasambhavas dzīvi, to, kā viņš mācījās pats un nodeva savu mācību tālāk. Saistībā ar Padmasambhavu vienmēr piemin to, ka daudz zinību un prakšu viņam nodevušas dakini (dakini varētu tulkot kā ”sievietes mistiķes, jogini”). Parasti min divas pazīstamākās – Mandaravu un Ješe Cogjal. Tas ir arī izskaidrojums, kāpēc

Guru Rinpočes mandala ir vienīgā, kuras veidošanā tibetiešu mūkiem – lamām filigrānos ornamentus veidot palīdz arī sievietes.

Faktiski mandalu veido ikviens klātesošais

FOTO: Felicija Vērzemniece/TVNET

Visas garīgās mācības, it īpaši tibetiešu, uzsver: ja arī mēs kaut ko lūdzam sev, tad tikai tāpēc, lai varētu labāk realizēt sevi kopīgajā kalpošanā – visām dzīvajām būtnēm par labu, vai mūsdienu terminoloģijā izsakoties – cilvēcei un sabiedrībai.

Mandalas veidošana notiek viesnīcā „Augustīne” Alauksta ielā 1, Rīgā līdz 28. maijam no plkst 10.00 līdz 19.00. Aicināts ikviens, neatkarīgi no savas reliģiskās vai citas pārliecības, jo atmosfēra ir sirsnīga un demokrātiska. Ja būs vēlme, organizētāji laipni izstāstīs par rituāliem mandalas sakarā.

Ceturtdien, 26.maijā, pl.16.00-19.00 notiks kopīga meditācija ar lamu Nimu, kura tiks veltīta situācijas uzlabošanai Latvijā. Aicināti visi.

Tel. uzziņām 29635097 www.sorig.lv

Lasīt un pievienot komentāru

JAUNĀKIE FOTO