Arī šogad, tuvojoties Jāņiem, pieaudzis pieprasījums pēc alus, siera un šašlika, aģentūrai BNS pastāstīja aptaujātie tirgotāju pārstāvji.

Mazumtirgotāja "Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš aģentūrai BNS norādīja, ka alus pārdošana Jāņu nedēļā, salīdzinot ar maija attiecīgo periodu, palielinājusies 2,7 reizes. "Neapšaubāmi visvairāk iecienītie Jāņos ir gaišie ali, ko pērk 91,8% no kopējā šajā laikā realizētā alus apmēra. Popularitātes saraksta otrajā vietā ar 4,1% ir alus kokteiļi, seko tumšais alus ar 1,8%, bezalkoholiskais alus ar 1,3%, kviešu alus ar 1%," precizēja Andiņš.

Vienlaikus viņš sacīja, ka pērnajos Jāņos visstraujāko noieta pieaugumu salīdzinājumā ar pirmssvētku laiku – 5,9 reizes – piedzīvoja kviešu alus. "Tomēr popularitātē līdz gaišajiem miežu aliem tam vēl tāls ceļs ejams," piebilda mazumtirgotāja pārstāvis.

"Maxima Latvija" preses sekretārs arī minēja, ka, apkopojot Jāņu tendences, uzņēmums pievērsa uzmanību tam, kādus atspirdzinošos bezalkoholiskos dzērienus cilvēki visvairāk lieto Jāņos. "Izrādās, ka pārliecinoši populārākie ar 29% no kopējā bezalkoholisko dzērienu pārdošanas apmēra ir gāzētie dzērieni – visādas kolas, "fantastikas" un citas gāzētās limonādes utt. Otrajā vietā ar 25% ir sulas un nektāri. Trešie populārākie ar 21% no pārdošanas apmēriem ir visādi minerālūdeņi un dzeramie ūdeņi. Kvasa īpatsvars ir 12%, auksto tēju un kafiju – 5%, enerģijas dzērienu – 4%, negāzēto dzērienu (negāzētās limonādes) – 2%, sīrupu un sulu koncentrātu – 1%, citu dzērienu (alvejas u.tml.) – arī 1%," klāstīja Andiņš un piebilda, ka pēdējo gadu laikā visbūtiskāk – par 25% -–palielinājies kvasa noiets, bet vēl straujāk – par 38% – pieaugusi sīrupu un sulu koncentrātu popularitāte. "Tas liecina par cilvēku aizvien praktiskāku iepirkšanos – no šīm izejvielām svētku vakarā katrs var pagatavot dzērienus, tomēr uz kopējā fona šīs grupas apmēri vēl joprojām nav lieli," paskaidroja "Maxima Latvija" pārstāvis.

Andiņš apliecināja, ka, vērtējot pārdošanas rādītājus, arī šogad secināms, ka tradicionāli iecienītākais Jāņu ēdiens ir siers. Pēc viņa teiktā, šogad "Maxima" veikalos var iegādāties triju veidu Jāņu sieru – "Rankas piena" ražoto sieru "Rankas Jāņu", "Valmieras piena" ražoto "Siers Ķimeņu" un piensaimnieku kooperatīva "Straupe" ražoto "Jāņu sieru". "Pērn Jāņu nedēļā visu sieru pārdošana palielinājās par 61% pret nedēļu maijā un par 2% pret Jāņu nedēļu gadu iepriekš. Īpaši interesanti, ka 39% no visiem pārdotajiem sieriem bija Jāņusieri – patiesībā tas nozīmē, ka cilvēki labprāt svētkos ceļ galdā arī citus sierus," atzina "Maxima Latvija" preses sekretārs.

Pēc viņa teiktā, no ēdieniem tūlīt pēc siera popularitātē Jāņos ierindojas šašliks. "Savukārt no tiem cūkgaļas šašliks ir iecienīts 3,4 reizes vairāk nekā vistas šašliks. Un šī popularitātes atšķirība tikai pieaug – pērn Jāņos cūkgaļas šašliks pirkts par 38% vairāk nekā gadu iepriekš, tādēļ vistas šašlika noiets saruka par 4%. Acīmredzot ekonomiskajai situācijai uzlabojoties, cilvēki varēja atļauties izvēlēties dārgāko preci, un ceram, ka šī tendence saglabāsies arī šogad. Tiešo Jāņu nedēļā pērn cūkgaļas šašliks pirkts piecas reizes vairāk nekā līdzīgā nedēļā maijā. Savukārt vistas šašlika noiets, salīdzinot ar ikdienas apmēriem, pieauga 2,1 reizi," pavēstīja Andiņš.

Bet mazumtirgotāja "Rimi Latvia" vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere aģentūrai BNS norādīja, ka, vērojot pircēju paradumus pirms Jāņiem, var novērot tendenci, kas ir līdzīga kā citus gadus, – nedēļu vai pat divas pirms svētkiem cilvēki sāka pamazām iepirkt līgošanai nepieciešamās lietas, nevēlēdamies visu pirkumu veikšanu atstāt uz pēdējo brīdi. "Tādēļ, piemēram, pieprasījums pēc vienreizlietojamiem traukiem jau pagājušās nedēļas nogalē (16. un 17.jūnijā) pieauga par aptuveni 30%. Šajā laikā visvairāk pirkto nepārtikas preču sarakstā ierindojas kokogles un degšķidrums; salīdzinot ar 2011.gada Pirmsjāņu nedēļas nogali, pieprasījums pēc tiem pieaudzis aptuveni trīs reizes," teica Valnere.

Cilvēki jau laicīgi iegādājas brīvdabas sveces, pēc kurām, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pieprasījums pieaudzis gandrīz par 50%. "Rimi Latvia" pārstāve uzsvēra, ka vairāk nekā ikdienā pircēji iegādājas arī iesmus un pārnēsājamus grilus. "Vēl interesanti, ka liels pieprasījuma pieaugums (ap 70%) ir vērojams cepampapīriem. To varētu skaidrot ar cilvēku vēlmi šajos svētkos pašiem savā virtuvē pagatavot kādu gardu maltīti," sacīja "Rimi Latvia" pārstāve.

Vienlaikus viņa atzina, ka "Rimi Latvia" pircēji ir iecienījuši Latvijas vietējo alu. "It sevišķi svētkos Latvijā ražotā alus pārdošanas apmēru īpatsvars ir liels – apmēram 90%. Alu Jāņos parasti pērk trīs līdz četras reizes vairāk nekā ikdienā. Vismīļākie "Rimi" pircējam ir "Tērvetes", "Bauskas", "Valmiermuižas" alus darītavu produkti, taču pieprasīti ir arī "Cēsu alus", "Aldara" un "Lāčplēsa" zīmolu jaunumi," klāstīja Valnere un minēja, ka pēdējo gadu tendence ir nefiltrēto alu pieprasījuma palielināšanās.

"Rimi Latvia" pārstāve gan norādīja, ka parasti vislielākā pircēju aktivitāte ir vērojama 22. un 23.jūnijā un domājams, šogad būs līdzīgi. "Pārtiku svētku mielasta galdam cilvēki parasti iegādājas tieši pirmssvētku vai svētku dienā, un tad visvairāk pirkto produktu sarakstā noteikti ir šašliki un cepamdesas, kam pārdošanas apmēri, salīdzinot ar ikdienu, Jāņos pieaug pat vairākas reizes, kā arī dažādu veidu siers un alus. Atšķirībā no iepriekšējā gada, kad šajos svētkos bija četras brīvas dienas, šogad Jāņi iekrīt tieši nedēļas nogalē, tādēļ lielākā tirdzniecība būs koncentrēta neilgā laika posmā," atzina Valnere.

Veikalu "IKI" un "Cento" apsaimniekotāja "Palink" mārketinga vadītājs Raimonds Janševskis aģentūrai BNS uzsvēra, ka Līgo svētku laikā tradicionāli pieaug pieprasījums pēc tādiem svētkiem raksturīgiem produktiem kā alus un siers. ""IKI" veikalos Līgo svētku laikā pieprasījums pēc alus pieaug pat vairāk nekā divas reizes, kā arī pieprasījums palielinās arī pēc dažādas gaļas," sacīja Janševskis un piebilda, ka, tuvojoties Jāņiem, pieaug pārdošanas apmēri iedzīvotāju iecienītajam ķimeņu sieram.

Savukārt nepārtikas segmentā Pirmsjāņu nedēļā pieaudzis pieprasījums pēc dažādiem pretodu līdzekļiem, grila oglēm un dedzināšanas šķidrumiem. "Pircēji pirms svētkiem pārsvarā izvēlas preces, kuras konkrētajā nedēļā tiek piedāvātas ar akcijas cenām. Pirms Jāņiem iedzīvotāju pirkuma grozā ietilpst galvenokārt Jāņu siers, gatavie šašliki, svaigā cūkgaļa, alus un stiprais alkohols. Daudz tiek pirkti arī konditorejas izstrādājumi, sezonas augļi un dārzeņi," klāstīja "Palink" mārketinga vadītājs un norādīja, ka 2011.gadā, gatavojoties Jāņiem, no gaļas produktiem visvairāk pirkta cūkgaļas kakla karbonāde un vistas šķiņķīši, kā arī marinētais cūkgaļas šašliks. "Pērn pirms svētkiem būtiski pieaudzis pieprasījums arī pēc ķimeņu un Krievijas siera un alkoholiskajiem dzērieniem – alus, degvīna, brendija un stiprinātajiem aliem. No dārzeņiem un augļiem galvenokārt pirkti tomāti, saldie ķirši un banāni, bet no konditorejas izstrādājumiem iecienītākie bijuši speķa pīrāgi, "IKI" konditorejas kliņģeris "Kronis", kā arī ogu un augļu tortes," informēja Janševskis.

Veikalu "Elvi" franšīzes īpašnieka "Pārtikas tirdzniecības apvienības" komercdirektore Laila Vārtukapteine prognozēja, ka Līgo svētku laikā, līdzīgi kā citus gadus, pircēji paliks uzticīgi tradīcijām un visvairāk pirks sieru un alu.

""Elvi" veikalos visvairāk pirkto produktu saraksta augšgalā tradicionāli ir alus un siers. Šo produktu pārdošanas apmēri Līgo svētku priekšvakarā parasti pieaug vairāk nekā trīs reizes. Mūsu pircēji svētku galdam labprāt izvēlas uz uguns cepamos gaļas produktus, dažādus dārzeņus un augļus, kā arī stipros alkoholiskos dzērienus," klāstīja Vārtukapteine un piebilda, ka arī šajā gadā tiek prognozētas līdzīgas tendences.

Viņa arī sacīja, ka tradicionāli pircēju lielākā aktivitāte novērojama pirmssvētku nedēļas pirmajā pusē, kā arī pēdējās dienās pirms Līgo. "Pērn kopējais "Elvi" veikalu apgrozījums pirmssvētku nedēļā pārsniedza 1,5 miljonus latu. Prognozējam, ka šajā gadā pircēju iepirkšanās paradumi varētu būt līdzīgi," teica Vārtukapteine.

"Elvi" franšīzes īpašnieka pārstāve arī pastāstīja, ka uzņēmuma veiktās aptaujas rezultāti liecina, ka Latvijas iedzīvotāju vēlamāko un iekārojamāko Līgo svētu produktu sarakstā ir piena produkti, kurus noteikti iegādāsies 12% respondentu, gaļas produkti – 16,5% – un vieglie alkoholiskie dzērieni – 16,7%. Lielākā daļa jeb 70,5% aptaujāto arī atzina, ka visērtāk pirmssvētku pirkumus izdarīt lielveikalos, jo tur ir plaša izvēle visām gaumēm, turklāt 62,4% respondentu norādīja, ka labprāt izvēlēsies iegādāties dažādas akcijas preces. 25% respondentu uzskata, ka Līgo produkcijai veikalos būtu jāizveido speciāls stends," piebilda Vārtukapteine.

Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams