Transportlīdzekļu obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) ir nepieciešama ikvienam automobilim, kurš piedalās ceļu satiksmē. Papildus tam daudzi jaunāku un dārgāku spēkratu īpašnieki iepazinuši arī brīvprātīgo apdrošināšanu KASKO.

Ikdienā autobraucēji par apdrošināšanu visbiežāk atceras divos gadījumos – kad pienācis laiks to atkal iegādāties vai kad noticis ceļu satiksmes negadījums jeb iestājies tā sauktais apdrošināšanas gadījums. Izmaksājamās summas apjoms ir atkarīgs no līgumā iekļautajiem nosacījumiem, un tā var stipri atšķirties. “ERG Auto” servisa speciālisti dalās pieredzē, kam vajadzētu pievērst īpašu uzmanību, izvēloties OCTA vai KASKO apdrošinātāju, kā arī kas jāņem vērā, uzticot automobiļa remontu kādam konkrētam autoservisam.

Līguma slēgšana

Līguma punktu izlasīšana ir obligāta. Apdrošinātāju vajadzētu izvēlēties ne tikai pēc cenas, jāpievērš uzmanība arī līgumā iekļautajiem nosacījumiem. Līgumu katram autovadītājam vajadzētu nēsāt līdzi vai glabāt automobilī (piemēram, cimdu nodalījumā), lai tas būtu pa rokai, ja tāda vajadzība rodas. Viens no būtiskajiem aspektiem, kas jāņem vērā, – pašrisks jeb summa, kādu autovadītājam jāsedz no savas kabatas, ja notiek avārija vai cita ķibele.

Notiekot negadījumam, vajadzētu vēlreiz aplūkot sadaļu par tālāko rīcību. Ir paredzēti gadījumi, kad obligāti uz negadījuma vietu jāsauc Ceļu policija, kā arī var būt noteikti negadījuma apjomi un apstākļi, kuros var iztikt ar savstarpēju vienošanos bez policijas. Jārēķinās arī ar smagāko gadījumu, ja auto vairs nav remontējams.

Negadījums un bojājumu novērtēšana

Ja negadījums tomēr noticis un tas ir pieteikts saskaņā ar līguma nosacījumiem, svarīgi atcerēties, kam vēl būtu jāpievērš uzmanība. Pirmkārt, automobilim gan negadījuma brīdī, gan pēc tā ir jāatbilst Ceļu satiksmes noteikumiem. Piemēram, riepu protektora dziļumam jāatbilst noteikumu prasībām, citādi auto īpašnieks var droši rēķināties, ka kompensāciju nesaņems.

Ierodoties pie apdrošinātāja, automašīnu apskata eksperts. Šajā brīdī auto īpašnieks parasti saskaras ar trīs izvēlēm: remontēt auto eksperta ieteiktajā autoservisā, remontēt servisā, kuru izvēlas pats īpašnieks, vai arī saņemt kompensāciju naudā.

Izvēloties autoservisu, vajadzētu rūpīgi izvērtēt tā piedāvāto kvalitāti – remontā izmantoto detaļu un darbu veikšanas kvalitāti. Eksperts spēj noteikt vizuālos defektus, bet bieži vien slēptos defektus jeb pirmajā brīdī nepamanāmos (bojātas garensijas, virsbūve), iespējams konstatēt, tikai demontējot avārijā bojātās virsbūves daļas. Autoservisam atklājot visus slēptos defektus, tiek veikts aprēķins, kas tad arī sastāda gala izmaksas jeb īsto kompensējamo summu. Jaunu automobiļu īpašniekiem, kuriem ir spēkā garantija, svarīgi sekot līdzi, lai remontā lietotu oriģinālās detaļas. Ja remontā izmanto lietotas daļas, garantija tiek zaudēta. Jāatzīmē, ka šajā gadījumā automobiļa remontu var veikt gan autorizēta dīlera serviss, gan neautorizēts serviss saskaņā ar rūpnīcas procedūru. Abos gadījumos automobilis garantiju nezaudē.

Attiecībā uz iespēju saņemt kompensāciju naudā – jāpievērš uzmanība tam, ka no apdrošinātāja tiks saņemta mazāka naudas summa, jo kompensējamā summa neiekļauj pievienotās vērtības nodokli (PVN). Ņemot vērā, ka automobiļa remontam būs jāiegādājas detaļas, kā arī, ja veicat darbus servisā, nevis pats, - par pakalpojumiem un detaļām pašam arī nāksies maksāt PVN.

Remonts

Ceļu satiksmes negadījumos visbiežāk cieš automobiļa virsbūve. Veicamo darbu tehnoloģija ir atkarīga no negadījuma apmēriem. Ja ir bojāta virsbūves nesošās konstrukcijas ģeometrija, tad nepieciešamas speciālas iekārtas, ar kurām var veikt visas nepieciešamās virsbūves korekcijas. Jāpievērš uzmanība, vai autoserviss veic ģeometrijas novērtējumu un tam ir nepieciešamās iekārtas virsbūves korekcijai. Lielāku bojājumu gadījumā skārdnieks veic lielāko daļu darba, kas iekļauj ne tikai virsbūves korekciju un detaļu taisnošanu, bet arī detaļu izlīdzināšanu ar krāsu materiāliem. Automašīnas pēc konstrukcijas ir dažādas, un, lai uzliktu uz stenda, ir vajadzīgs atšķirīgs laiks. Virsbūves taisnošana notiek milimetru pa milimetram, tā, lai virsbūves ģeometrija pēc remonta atgūtu sākotnējos izmērus un proporcijas. Nākamais solis ir detaļu salāgošana. Ar šo soli tiek panākts, ka attālumi starp dažādām detaļām un virsbūvi ir vienādi (piemēram, attālums starp bagāžnieka vāku un kreiso/labo spārnu un auto buferi). Virsbūves krāsošanas gadījumā būtisks ir ne vien kvalitatīvs aprīkojums, bet arī nepieciešamie nosacījumi, piemēram, krāsošanas kamera, kas nodrošina nepieciešamo gaisa apmaiņu. Vairāk nekā pusi no rezultāta nosaka izmantojamā tehnoloģija, savukārt otrus 50% - servisa meistars jeb viņa pieredze darbā ar tehnoloģijām un dažādu pakāpju bojājumiem. Krāsošana jāveic pēc atbilstošas tehnoloģijas, jāpievērš uzmanība darbu secībai. Automašīnu parasti neatmaksājas remontēt, ja bojāti vairāk nekā 70% no tās agregātiem un virsbūves. Vecākām automašīnām šī attiecība var būt pat trīs reizes mazāka – tas galvenokārt atkarīgs no automobiļa atlikušās vērtības, salīdzinot ar nepieciešamā remonta izmaksām.

Raksts tapis sadarbībā ar ERG Auto.

Lasīt un pievienot komentāru
JAUNĀKIE FOTO
Saturs drīz būs pieejams