FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Viens no gaidītākajiem pēdējā laika Volkswagen modeļiem - elektriskais ID.3 - beidzot ir gatavs un to devos lūkot uz firmas mājvietu Volfsburgā. 

Vispār jau dažādu krāsu un komplektāciju ID.3 jau pirms kāda laika bija jāsāk aizpildīt Eiropas ielas. Tomēr nelieli sarežģījumi ražotāja aizkulisēs, kā arī globālais koronavīruss ieviesa korekcijas un ID.3 satiksmē pamazām sāk ieripot tikai tagad. Gausties gan nav iemesla. Galu galā ir arī tāds teiciens “kas lēni nāk, tas labi nāk”. Arī koronavīruss nedaudz ir pierimis, un robežas ir vaļā. Vairums ierobežojumu ir atcelti, bet tie, kas ir saglabāti, nevienam par ļaunu noteikti nenāks. Arī ārsti pirms manipulāciju veikšanas taču uzliek masku un nomazgā rokas, jo tā ir labāk visiem. 

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Neierasti gan redzēt pusizmirušas lidostas, kur daži viesi no tālām Āzijas zemēm savos pilna auguma skafandros ir kā radīti seriālam par Černobiļu, bet vairums cilvēku gausi slīd garām slēgtajām tirgotavām un atvērtās kafejnīcas izmanto, lai tomēr kaut nedaudz padrūzmētos un atmiņā uzmirdzētu garās rindas un skudru pūžņa atmosfēra, kas vēl pirms pusgada bija pilnīgi ierasta parādība. Nu labi, tik dramatiski jau nav un ne jau pasažieru plūsmu lidostā braucu lūkot.

Mans mērķis bija ID.3 jeb automobilis, kuru paši Volkswagen uzskata par trešo nozīmīgo modeli kompānijas pastāvēšanas vēsturē. Tāpēc arī modeļa nosaukumā iekļauts cipars 3.

9

Pirmais bija Beetle, kuru pēc oriģinālā trīsdesmito gadu parauga ražoja līdz pat 2003.gadam, un tikai pērn Meksikā kvēlāko entuziastu interesēs tika izlaists pēdējais New Beetle metiens, pēc kā VW no vabolēm atvadījās pavisam. Otrais nozīmīgais modelis Volkswagen pastāvēšanas vēsturē ir Golf. 1974.gadā radītais modelis laika gaitā izpelnījies piekritēju loku, par kādu sapņo jebkurš auto, bet tikai retajam paveicas tādu iegūt. Golf vārdā pat nosaukta kompakto automobiļu klase un tā arī vēsturiski iegājies, ka golf klasē ietilpst gan Ford Focus, gan Opel Astra, gan citi Eiropā populāri kompaktauto.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Trešais modelis, uz kuru Volkswagen liek ļoti lielas cerības, ir elektriskais ID.3. Automobilis nu tikai sāk ceļu pie patērētājiem un kā atsevišķs modelis tas diez vai varēs dižoties ar tādiem pārdošanas rādītāju skaitļiem, kā abi iepriekš minētie Volkswagen (vairāk nekā 20 miljoni Beetle un vairāk nekā 30 miljoni Golf), taču tas neapstrīdami ir jaunas ēras sākums. Volkswagen klāstā jau gan ir bijuši elektromobiļi, piemēram, e-Up! un e-Golf, tomēr ID.3 jau no pirmās skrūvītes ir konstruēts kā elektroauto, un tas ir pirmais modelis, kurš tapis uz Volkswagen elektromobiļu moduļveida platformas jeb MEB konstruktora (Modularer E-Antriebs-Baukasten) bāzes. Būtībā ID.3 konstrukcija veidota pēc skrituļdēļa principa ar akumulatoru singrā platformā, kuras abos galos atrodas riteņi un virsū uzlikta virsbūve.

Tas tā - gaužām vienkāršoti raksturojot ID.3 uzbūvi, jo pats auto ir samērā sarežģīts un ieved visu lielo VW koncernu jaunā laikmetā. Funkciju jaunajam kompaktauto ir gaužām daudz, tomēr lietošanā tas ir gaužām vienkāršs. Sēdies un brauc, tikai pārliecinies, ka baterijas pirms tam pietiekami uzlādētas. Iesākumā Volkswagen piedāvā ID.3 modifikācijas ar 58 un 77 kWh baterijām, ar kurām pēc pilnas uzlādes var nobraukt 420 vai 550 kilometrus. Elektromotora opcija pagaidām ir tikai viena, un tas ir agregāts ar 150 kW jeb 204 ZS jaudu un 310 Nm. Lai gan elektromotors brīvi ietilpst somā, kādā fiziski aktīvie indivīdi pārnēsā savus sporta apavus un treniņtērpu, modelī ID.3 Performance 1st Edition tas nodrošina paātrinājumu līdz 100 km/h nieka 7,3 sekundēs (7,9 sekundes modelī ar vairāk baterijām un 550 km gaitas rezervi). Pie tam agregāts ar visiem kontrolieriem un vadības blokiem sver tikai 90 kilogramus. 

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Tiem interesentiem, kuri nav paguvuši pieteikties kādam no Baltijas valstīm atvēlētajiem 50 ID.3 1st Edition eksemplāriem, nāksies pagaidīt nākamā gada pavasari, kad Cvikavas rūpnīca rūpnīca ražos visu modeļu spektru, tai skaitā arī ID.3 ar 146 zirgspēku elektromotoru un mazāku bateriju, ar kuru pēc uzlādes var nobraukt 330 km.

Būtībā Volkswagen jau šobrīd ir iestrādes, lai pircējam sava ideālā ID.3 konfigurēšana sagādātu vismazākās galvassāpes, savukārt meistariem rūpnīcā nebūtu jāķēpājas ar milzum daudz dažādām agregātu un aprīkojuma kombinācijām.

9

ID.3 pircējs vienkārši izvēlēsies sev vajadzīgo bateriju, sev piemērotāko motoru, mašīnas krāsu, svarīgākās aprīkojuma komponentes un strādnieku komanda jau ķersies pie to montēšanas vienā veselā.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Tāds ir plāns, jo Volkswagen vēlas kļūt par vienu no vadošajiem elektromobiļu ražotājiem pasaulē, 2025.gadā realizējot 1,5 miljonus elektromobiļu ar VW emblēmu un grupas ietvaros līdz 2029.gadam piedāvāt jau 75 modeļus ar elektropiedziņu. Šķiet ārkārtīgi ambiciozi un gandrīz neticami, tomēr jāpatur prātā, ka ID.3 ir tikai pirmais auto uz MEB platformas un tam drīzumā sekos citi. Ātri vien arī izplatīsies runas un atsauksmes par elektromobiļu praktiskumu, lielo gaitas rezervi un braukšanas prieku, ko sagādās klasiskā piedziņa.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Līdz šim esmu bijis tikai ID.3 vadītājs, jo, pateicoties koronavīrusam un vāciešu pedantiskajai piesardzībai īpašajā situācijā, saņēmu pats savu auto bez līdzbraucēja, kāds visbiežāk ir viens, bet dažkārt pat divi. Tā būtu iespēja pasēdēt pasažiera vietā un paspaidīt podziņas, kamēr vadītājs stūrē, tomēr šis prieks tagad atlikts uz citu reizi.

Nekādā gadījumā nešaubos, ka būt pasažierim šajā kompaktauto ir ērts piedzīvojums, jo, pateicoties agregātu izvietojumam un specifikai riteņu bāze un salons plašuma ziņā ir gandrīz kā pasātam, tomēr autobraukšanas entuziastiem vislabāk patiks sēsties tieši pie stūres, tad pagriezt elektronisko selektoru D pozīcijā un spiest pedāli grīdā.

9

ID.3 nav zibenīgs, taču pie luksofora aiz muguras paliks lielais vairums automobiļu; galvenokārt tāpēc, ka elektromobiļa motors maksimālo griezes momentu attīsta jau pie pirmā apgrieziena. Arī paātrināšanās gaitā, tātad apdzīšana, ID.3 ir “pa kabatai”, un automobilis to dinamiski veic faktiski visā ātruma diapazonā. Diži vairāk par 140 no mašīnas neizspiedu, taču reti kad būs arī vajadzība, turklāt drīz varbūt pat uz Vācijas bezlimita ceļiem tik ātri braukt vairs nedrīkstēs, jo dažādi vides draugu un satiksmes drošības grupējumi uz autobāņiem neatlaidīgi vēlas redzēt ātrumu ierobežojošās zīmes. 

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Neliels, bet komfortabls. Kā sēžot aizmugurē, tā arī priekšā ar stūri rokās. Ar virsbūvi gandrīz kā Golf (4261 mm) un riteņu bāzi gandrīz kā Passat (2765 mm) ID.3 pēc pirmajiem kilometriem šķiet brīnišķīgs elektomobilitātes piedāvājums no Volfsburgas. Tā kluso gaitu paspilgtina laba skaņas izolācija, kas dod iespēju bez sarežģījumiem mašīnā sazināties čukstus pat tad, kad spidometrs rāda šosejas ātrumu. Vēl viens būtisks aspekts, kas runā par labu šim auto un akcentē tā piemērotību pilsētvidei, ir manevrētspēja.

Tā kā elektromotors piedzen aizmugurējos riteņus, priekšējie kalpo tikai stūrēšanai, un apgriešanās apļa diametrs ir krietni mazāks nekā analoga izmēra priekšpiedziņas automobiļiem.

9

Tehnisko datu tabulā Volkswagen raksta, ka aplis ir 10,2 metri, taču man šķiet, ka tā ir kļūda. Manuprāt jābūt mazāk, jo bija situācija, kad Volfsburgā aizbraucu ne tur, kur vajag, bet atlika vien pagriezt stūri un jau braucu pretējā virzienā atpakaļ uz rūpnīcu.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Manevrētspēja, klusums, komforts ir tikai neliela daļa no ID.3 labajām īpašībām. Klāt nāk vesels lērums tehnoloģisku jaunievedumu, gan tādu, kas ir praktiski noderīgi, gan tādu, kas vairāk domāti smukumam. Pie pirmās kategorijas noteikti jāatzīmē adaptīvā kruīza kontrole ar ceļojumu asistentu.

Šī atbalsta sistēma automātiski samazina mašīnas ātrumu ne tikai tad, ja priekšā izbrauc trīsreiz lēnāks traktors, bet arī pirms apdzīvotām vietām un pat ceļa remonta zonā, kur uzstādīta pagaidu zīme ar ātruma ierobežojumu.

9

Pat tad, ja ceļa zīme iepriekšējā dienā tur nav bijusi, auto to nolasīs vēl pirms pats būsi pamanījis un automātiski piebremzēs.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Lai vadītājam būtu vieglāk braukt, ID.3 iegūs arī paplašinātās realitātes funkciju ar navigācijas norādēm un simboliem šķietami aiz vējstikla, bet, lai varētu īsā laikā veikt ļoti lielus attālumus, atsevišķas ID.3 ieguvušas atbalstu uzlādei ar 125 kW jaudu. Latvijā šādu uzlādes staciju pagaidām nav, bet, kad būs, tad varēs pusstundas laikā mašīnas baterijās iesūknēt enerģiju 350 kilometru nobraukšanai. Pie otrās kategorijas savukārt varētu uzskaitīt dažādus gaismiņu risinājumus, no kuriem praktiskas jēgas ir visai maz, taču dizaineriem tā ir iespēja parunāties.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Praktiska jēga toties būs no uzlādes stacijas mājām, ko pircējiem Latvijā paredzēts pasniegt kā bezmaksas bonusu. We Charge programmas dalībnieki Vakareiropā tikmēr varēs baudīt bezmaksas uzlādes priekšrocības, kamēr notērēts viņiem dāvinātais 600 eiro vai 2000 kilovatstundu kredīts. Nav slikti, ja ņem vērā, ka manā īsajā izbraucienā lielākoties pa šosejām ar 100 un vairāk km/h, kā arī ieslēgtiem visiem enerģijas tērētājiem, ID.3 vidēji tērēja 15,5 kWh uz 100 km. Ja šāds patēriņš noturas ilgstoši, ar 2000 kWh var nobraukt gandrīz 13 tūkstošus kilometru.   

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Lai vai kā, Volkswagen ID.3, nedaudz vēlāk nekā sākotnēji plānots, tomēr ir ceļā pie patērētājiem. Kā automobilim veiksies reālajā dzīvē, grūti prognozēt un par to varēs spriest pēc tā, kādā tempā ar šiem auto pildīsies ielas un, vai būs paredzēts valsts mēroga atbalsts elektroautomobiļu pircējiem. Intriga katrā ziņā šobrīd ir liela un ar nepacietību tiek gaidītu pirmo 50 1st Edition eksemplāru nonākšana Baltijas valstīs, kam būtu jānotiek septembra beigās vai oktobra sākumā. Vairāk arī pagaidām nav paredzēts. Tiem, kuri pirmo pieteikšanās vilni nokavēja vai arī apzināti izvēlējās gaidīt lētākās standarta modifikācijas (jo 1st Edition ir tikai pamata komplektācijas 1st, 1st Plus un 1st Max, un tās maksā samērā daudz - attiecīgi 40 915, 46 630 un 52 350 eiro), atliek vien paciesties vēl nedaudz. Pasūtījumu pieņemšana sāksies mazliet vēlāk rudenī, bet pasūtīto auto ražošana un piegādes notiks 2021.gadā. Tad arī varēs lūkot pēc iespējas iegādāties ID.3 par 30 tūkstošiem eiro. 

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Lasīt un pievienot komentāru

JAUNĀKIE FOTO